October 20, 2007
Hej!
Jag är i början av att lära mig överklocka. Jag har läst en hel del av de trådar som finns här och på andra sidor - framförallt de klistrade - och lärt mig mycket.
Det är nu dags för praktik. Idén är att börja öva på begagnade grejer. Efter att ha studerat begagnatmarkanden för datorkomponenter har jag kommit fram till att AMD-baserat passar mig bäst. Begagnatmarknaden för Socket A baserade komponenter håller dock löjligt höga priser - jämfört med pris och prestanda för helt nya eller rätt nya. Det får alltså bli ett system byggt utifrån Socket 939 eller AM (754 var så begränsad utgåva att de försvårar möjligheten att hitta passande CPU). (När det kommer till att köpa nytt ser det ut att bli Intel C2D-baserat - E4300 verkar var mycket CPU för pengarna.)
Det jag vill åstadkomma med min överklockning är inte att bara få högsta möjliga FSB på CPU:n utan att fullt ut utnyttja hela FSB:n på kortet - undvika flaskhalsar och få max ut av minnen, grafik, hårddiskar, etc. - och köra det stabilt. D.v.s. höja hela datorns prestanda, vilket innebär möjligheter att justera allt från FSB, multiplier, spänningar för minnen, grafik, etc. - och helst, men inte ett måste, även kunna justera spänningarna för nord- och sydbryggan.
Min fråga är då: Vilka moderkort utifrån nämnda socketar jag skall jag hålla utkik efter om jag vill kunna överklocka som jag beskrivit.
Jag är tacksam för alla vettiga förslag, länkar, etc.
January 22, 2006
939 är ju en bra socket att ta sin början på! Även jag hade min början på socket 939 och man förstår sig på det väldigt bra.
Inom 939 bör du välja ngn processor med san diego kärna t.ex 3700+ eller 4000+ då många exemplat av dom går över 3GHz gränsen.
Eller en opteron där typ alla går över 3GHz.
Moderkort till socket 939 finns bara ett val vid överklockning och det är DFI NF4 ultra eller sli-D eller DR alltså t.ex DFI NF4 SLI-DR. DÅ dom klarar mkt hög fsn samt har mkt inställningar och man kan ändra volten mycket! och högt.
Minnen är väll twinmos speed premium BH-5 som gäller.
October 20, 2007
Tack alla för era svar!
Det är alltid lika glädjande att få ta del av all den generositet kunskap som finns i detta forum 😀
DFI-brädan är något jag definitivt kommer att hålla ögonen på.
Om Ciraps bräda kommer ut till försäljning är kanske jag en av dem som kommer att höra av mig. Annars har mitt fokus mest varit riktat mot kort från Asus, Abit och Gigabyte. Mest p.g.a att de är de kort som mest förekommit i beg.-annonserna men även för att jag läst en hel del bra recensioner för många av dem. Vore intressant att höra vad det finns för åsikter om dessa fabrikat i detta forum.
Extra bonus med cpu- och minnenstipsen från Lehto! Är nu noterat.
1 Guest(s)