Bra Processorer, minnen, moderkort och hårddiskar vid bygge.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bra Processorer, minnen, moderkort och hårddiskar vid bygge.
Xenicide
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2007 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kollat på lite olika alternativ, men jag vet inte riktigt hur man ska kolla på för
att ta reda på vad som är bra och vad det betyder i praktiken.

När jag kollade på processorer så kollade jag på Athlon 64 X2,
för den verkar vara vanlig så jag antar att den borde vara bra.
Men frågan är hur dem står sig mot övriga processorer.
Den starkaste jag hittade verka vara en
AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2 2000MHz bus In a Box,
men frågan är om det är bästa man kan få från Dual.
Samtidigt som priset inte är särskilt högt.

Jag tror ju inte att man kan få en lika bra processor som singel
men jag vet inte riktigt hur det funkar i praktiken.
Tillex så är ju inte en dual 3Ghz detsamma som en singel 6Ghz:are,
men hur fungerar det. Om tillexempel ett program kräver 3GHz,
måste man 3GHz oavsett om det är en dual?

Det jag känner att jag måste veta om jag ska bygga en dator är hur jag ska kolla när jag väljer.
Om man ska göra singel, dual eller quadra.

När det gäller datorminnen så tror jag att jag vet,
men jag vill endå vara säker.
Det är om högre DDR/PC/MHz/CL5 alltid är bättre?

Dem två hårddiskarna jag kollade på är en
Seagate 750GB /SATAII/7200rpm (ST3500640AS) och en
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB
Båda tillhör lågt på listan pris/GB och anledningen att jag kollade på dessa är att Seagaten är mest prisvärd
och Samsungen ska vara favorit märket.
Det fanns mer prisvärda som dock inte är så stora, även om det bara skilljer några ören per GB.

Och tillsist har vi moderkortet. Där står det helt still.
Det enda jag vet att kolla på är sockel, platser och fläktar den klarar.
Finns det något mer man kan kolla på.

Det är mycket jag inte fattar, men jag hoppas att någon kan ge mig lite tips så att jag har tillräckligt med kunskap att bygga en dator.

MVH

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1165653
November 21, 2007 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

dual core ger dig inte dubbla prestandan utan ger dig bättre stabilitet, svårare att låsa upp datorn, Intel är klart bättre om du nu har tänkt att lägga på mycket cash på en AMD. köp en E6750 eller E6850. den ena är 2,67Ghz o den andra 3,0Ghz. BÅDA är snabbare än AMD (6000) modellen.
sedan finns det även Q6600 som har FYRA kärnor på 2,4Ghz var. dessa är runt 2000 kr idag
seagateen har längre garanti, har hört att samsung 500gigare kan strula lite. deras 400,250 o 320gigare är OK!

köp DDR2 och gärna PC5300 eller PC6400. 2gb räcker långt. CL4 är bättre än CL5. CL4 är ok att köpa. corsair, kingston, mushkin är bra på minnen.

köp ett Intel moderkort, gärna P35 eller X38. förslag: gigabyte DS3-R

kolla sedan på datorbyggarskolan här på NH. *****

MVH/ nvidiaamd

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1165654
November 21, 2007 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte bara Ghz som är viktigt på processorn. Jag antar du vill ha den så snabb som möjligt eftersom du vill ha en 3Ghz processor. Om det är så, så glöm AMD helt och hållet och köp en Intel.

Den snabbaste dual-coren (icke extreme...) är väl (fortfarande, rätta mig någon core 2 duo 6850.

Köp ett bra moderkort till, finns en recension av något gigabyte här på sidan har jag för mig.

Köp snabbt DDR2-minne. Kostar nästan gratis.

Köp en disk, vilken som helst, same shit diffrent platters (som man säger i restuarangen)

Köp ett BRA nätagg (inte billigast per Watt) Seasonic II köpte jag...

Ska du spela FPS (springa runt och skjuta) spel så är det mest grafik-kortet som är avgörande. Där är jag inte så intresserad så jag vet inte vad som är bäst.

Xenicide
Medlem
1165681
November 21, 2007 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för hjälpen, det gjorde saken mycket lättare.
DDR3 minnen tycker jag är alldeles för dyrt,
om man tillex vill ha 4GB så kostade det billigaste alternativet nästan 7000.
Först tänkte jag skaffa 4GB men det är nog bäst att börja med ett 2GB som tillex
Kingston DDR2-RAM PC2-6400 /800 MHz 2048 MB.

6850 och Q6600 kostar ju i princip lika mycket,
så Q6600 borde ju inte vara bättre.
Jag antar att det handlar mer om användningsområden än om styrka.

Ang nätagg så är väl det bästa att köra lite mer än man behöver (~100+) och sen köra på populäritet.

Jag har redan kollat på grafikkort och då pekar det på 8800GT, men ska kolla lite hur det ser ut i framtiden innan jag bestämmer mig.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1165683
November 21, 2007 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

värt att nämna är ju att AMD släpper sina 4-kärniga processorer denna månad dom ska kosta runt 2000:- kanske oxå kan vara ett alternativ?
Amd x4 Phenom heter dom.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1165695
November 21, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenicide wrote: Tack för hjälpen, det gjorde saken mycket lättare.
DDR3 minnen tycker jag är alldeles för dyrt,
om man tillex vill ha 4GB så kostade det billigaste alternativet nästan 7000.
Först tänkte jag skaffa 4GB men det är nog bäst att börja med ett 2GB som tillex
Kingston DDR2-RAM PC2-6400 /800 MHz 2048 MB.

6850 och Q6600 kostar ju i princip lika mycket,
så Q6600 borde ju inte vara bättre.
Jag antar att det handlar mer om användningsområden än om styrka.

Ang nätagg så är väl det bästa att köra lite mer än man behöver (~100+) och sen köra på populäritet.

Jag har redan kollat på grafikkort och då pekar det på 8800GT, men ska kolla lite hur det ser ut i framtiden innan jag bestämmer mig.

köp max 3gb minne om du har ett 32-bitars OS. 32-bit är vanligast idag. Q6600 brukar vara sämre i spel men bättre i annat. när spelen använde flera kärnor kommer Q6600 bli så himla mycket bättre.

men jag hade kört på E6850 i ditt fall, har du ett bra MB kan du även klocka din E6850 till hastigheter på 3,6 Ghz utan problem. Då måste du dock kunna klocka (vilket inte är så svårt som man tror)

bra märken som jag känner till på nätagg är; seasonic, FSP (jag har sj en Bluestorm2 500w), corsair, OCZ (bygger ej egna), nesteQ, Antec.

av desa är FSP billigast. när du köper så jämför dem sida vid sida och kolla på bland annat ampere (A). ampere är det som brukar skilja mellan lika "starka" nätagg.

du kan aldrig ha för kraftig nätagg utan för "klen". mitt system skulle ha klarat sig på en 420w men jag köpte ett 500W istället. (plus att Nvidia rekommenderade en 500w)

Xenicide
Medlem
1165711
November 21, 2007 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det stod mellan E6850 och Q6600, och om jag har fattat rätt så är Q6600 den först med fyra kärnor.
Det känns även som att det blir lite ostadigt när det är så pass nytt.
Phenom har jag hört talas om,
men den ska tydligen inte vara lika bra som intels.

Om man ska köra 3gb minne funkar det då med ett
2gb och ett 1gb? Och om 32-bitars OS är vanligast,
betyder det att 64-bitars inte är lika bra?
Tillex ostadigt, dåliga drivrutiner, program kompatibilitet osv.
Det jag också undra är om det kan vara så därför att 64 är ett nytt format och kan jag då om man skulle få för sig att upgradera trycka till ett extra 2gb minne?

500w eller mer är det jag hadde tänkt mig.
Om jag skaffar ett chassi som man kan se in i datorn kan man ju alltid skaffa ett OCZ Gamexstream 850W
Kanske lite väl krafftigt men snyggt.

Man jag får tacka så mycket för hjälpen jag har fått.
Jag skrev på ett forum för en vacka sedan utan att få några svar annat om ett Chassi.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1165730
November 22, 2007 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: bra märken som jag känner till på nätagg är; seasonic, FSP (jag har sj en Bluestorm2 500w), corsair, OCZ (bygger ej egna), nesteQ, Antec.

Instämmer nästan helt, bara antec jag inte håller med om, Antec ser bra ut på tester för att de håller spänningarna bra, men har nästan sämst kvalitet på marknaden, jobba i en datorbutik fram tills för 3mån sen, över de senaste 2 åren hade vi sålt kanske 1000 antec nätagg och minst 60% gick sönder. helt sjukt var det, inte bara vi som lade märke till det utan man ser överallt att datorbutikerna på senaste åren börjat ta in mer o mer antec chassin som inte är bundlade med nätagg just därför. Dom sa till och med det på captech när man ringde in beställningarna att dom starkt rekommenderade att köpa antec chassin utan nätagg pga kvalitetsproblemen de haft senaste 2-3åren.. det är ju synd för de har ju riktigt fina chassin

HoggeH
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
1167548
December 4, 2007 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

När det gäller chassi kan jag rekommendera NZXT Lexa.
Kyler fantastiskt o är snyggt.(Googla efter recensioner)
Corsair 620W köpte jag för några veckor sen, och är helnöjd.
Tyst och kraftigt.(Googla)
Finns även klenare, 540W tror jag, till bättre pris.

Mvh Micke

furis
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
1170173
December 18, 2007 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

-d-himself- wrote: [quote=nvidiaamd]bra märken som jag känner till på nätagg är; seasonic, FSP (jag har sj en Bluestorm2 500w), corsair, OCZ (bygger ej egna), nesteQ, Antec.

Instämmer nästan helt, bara antec jag inte håller med om, Antec ser bra ut på tester för att de håller spänningarna bra, men har nästan sämst kvalitet på marknaden, jobba i en datorbutik fram tills för 3mån sen, över de senaste 2 åren hade vi sålt kanske 1000 antec nätagg och minst 60% gick sönder. helt sjukt var det, inte bara vi som lade märke till det utan man ser överallt att datorbutikerna på senaste åren börjat ta in mer o mer antec chassin som inte är bundlade med nätagg just därför. Dom sa till och med det på captech när man ringde in beställningarna att dom starkt rekommenderade att köpa antec chassin utan nätagg pga kvalitetsproblemen de haft senaste 2-3åren.. det är ju synd för de har ju riktigt fina chassin

Ville bara bekräfta att antec nätagg inte hållet måttet. Då mitt antec nätagg(350w) gick sönder för en månad sedan....(ni skulle ha sett hur det blixtrade när jag satte på datorn, värsta åskguden i datorn) blev ersatt dock där jag köpte datorn med nytt nätagg med nytt märke som tur var 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1170175
December 18, 2007 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Lehto wrote: värt att nämna är ju att AMD släpper sina 4-kärniga processorer denna månad dom ska kosta runt 2000:- kanske oxå kan vara ett alternativ?
Amd x4 Phenom heter dom.

Lite gammal tråd, men DB har Phenom 9500 Quad på lager nu iaf: https://www.datorbutiken.com/s.....500WCGDBOX

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

stonelake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
1170303
December 19, 2007 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

E6850 eller Q6600 spelar nog ingen större roll. Men Q6600 känns lite mer framtidsäker om nu spel osv börjar utnyttja 4 kärnor.

8800GT är väldigt prisvärda. MSI har en OC version som är billig. Tänk på att ta 512mb versionen och inte 256mb.

Jag föreslår ett nForce-780i eller nForce-680i moderkort om du nu vill uppgradera din dator senare med ett extra Grafikkort. (SLI)

Kräma gärna på med mkt watt i nätagget men välj ett märke som gör bra agg och kolla som sagt på Amperen också. Ska du ha 2 grafikkort senare så ska det självklart ha 2x PCIE kontakter.

2GB minne räcker men det finns billiga 4GB kit med.
Föreslår PC6400 då de flesta moderkort nu stödjer den hastigheten (800mhz). Ska du klocka så kan du exempelvis köra på PC8000 eftersom de tål den höga busshastigheten som blir när du höjer FSBn i BIOS.

Ja det var nog det mesta från mig.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 70
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL