April 25, 2007
tjena!
har beställt en ny dator men jag vet inte allt för mycket om sånt (är på lärningsstigen 😀 ) så en kille hjälpte mig att välja delar.
så nu vill jag veta ifall den är något o ha att spela tex oblivion på.
intel core 2 duo E6700
asus p5n32-e sli nforce-680i sli
corsair dominator twin2x6400c4d 2048mb
LG 19" L194wt 5ms
cooler master mystique 631
xfx geforce 8800GTS 640mb
western digital caviar 500gb
kylning grafik: zalman vf900-cu
processor: zalman cnps9700led
creative sb audigy SE
hiper nätaggregat atx 580w
windows xp pro sp2
och hur länge håller en sån här dator? jag menar innan man behöver uppgradera nåt större?
May 14, 2007
Verkar ganska ordentligt tilltagen i prestanda.
Det finns redan ljudkretsar på moderkortet, och på det där är de helt ok, och imo är det därtill bara strul med soundblasterkorten, så.. skippa soundblasterkortet och spara några kronor.
Att välja XP verkar lite "bakåt" när man ändå ska skaffa ny dator, om det nu inte är så att du testat vista och inte gillade det, eller av annan sådan anledning vill hålla fast vid xp.
Originalkylningen på grafikkortet är imo helt OK och rättså tyst i normala fall, så behövs verkligen den där vga-fläkten? och passar den på 8800-kortet? den finns inte listad för 8800-serien på zalmans website. Även om fläkten går få dit så virvlar den bara runt luften inne i chassiet medan originalkylningen leder ut varmluften på baksidan.
cpu-fläkten väger trekvarts kilo och med tyngdpunkt långt från fästet, den ger rejäl brytkraft på moderkortet om datorn någonsin ska transporteras eller på annat sätt flyttas.. och originalkylningen är imo helt OK på c2d, så.. skippa den där propellern. Börja med originalfläkten och montera sedan dit annan kylning endast om det visar sig finnas behov för det. Se hellre till att ha bra luftgenomströmning i chassiet än att frenetiskt virvla runt varmluft inne i trångt och ett dåligt ventilerat chassie.
Chassiet är ganska kort, grafikkortet är ganska långt och med strömmatningen på framkanten, och pcie-kontakterna med styva kablar tar ett par centimeter till. Jag tror kortet ska gå klämma in med några millimeters marginal, men vågar inte lova det. Kolla för säkerhets skull att kortet verkligen går få in, eller ännu bättre, skaffa ett lite djupare chassie. Risken finns dessutom i det nu valda chassiet att grafikkortet agerar skiljevägg och hindrar cirkulationen, vilket gör att kortet kan bli onödigt varmt. Även det ett skäl till djupare chassie eller ett med annan fläktplacering. Det här chassiet:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=307580
är kanske inte det vackraste på bild, men det är helt OK i verkligheten, mycket stabilare, tystare, rymligare, har mycket bättre luftgenomströmning, flats för fläkt på grafikkortshöjd i dörren, ett par fläktplatser till på andra sidan, har precis samma pris på komplett, medföljer dessutom ett helt OK 400w nätagg som går utmärkt att ha som reserv, sälja eller sätta i en annan burk.. Fundera på saken.
Datorn ovan lär vara hyggligt up-to-date i 1-2 år, och accepterar man dess ålder efter 3-4 år så lär det knappast vara nåt hinder att använda den då heller. En ny disk kanske slinker in, nåt tillbehör, tv-kort kanske, vem vet.. Eventuellt kommer du på tanken att plugga i ett grafikkort till och köra sli, och då kommer du behöva byta nätaggregat.
February 12, 2003
De där minnena vill du verkligen inte ha. Skräpchip som Corsair sätter på dem för att tjäna pengar helt enkelt... Ta OCZs SLI-minnen, inte för att de är SLI-certade, utan för att de har D9GMH-chip som klockar bra om du skulle ge dig på det.
Dessutom klarar inte den där kylaren av att kyla 8800GTS, standardkylaren är både bättre och tystare, faktiskt. Hade förmodligen bytt CPU-kylare till typ Noctua NH-U12F också.
June 11, 2001
Kan säga att ett Cooler Master Stacker 832 är bätte för ditt grafikkort, överväg även nya 2900XT (R600) från ATi/AMD.
Vad det gäller ljudkortet så är dom inbyggda så pass bra att det bara är Creatives värstingkort som är något att byta till.
Sedan så ska du köra Windows Vista Premium, inte XP.
February 12, 2003
Sebbe wrote: Vad det gäller ljudkortet så är dom inbyggda så pass bra att det bara är Creatives värstingkort som är något att byta till.
Knappast. Jag har inte hört ett enda inbyggt ljudkort som är så dåligt att ett dedikerat ljudkort varit sämre. Eller jo, just det, det har jag visst. Creative X-Fi Fatal1ty FPS var det värsta skräpet jag hört, helt i klass med det integrerade. Med tanke på att detta är i princip samma kort som X-Fi Elite Pro eller vad det heter, med mindre krimskrams, kan jag verkligen inte rekommendera X-Fi.
Ska man lägga 2000:- på ett ljudkort och ska spela musik gör man bäst i att titta på studiokort såsom M-Audio eller liknande. M-Audio har även vanliga kort som är mer gjorda för film och spel, i form av Revolution, och de har även drivrutiner som fungerar till skillnad från Creative, varför jag skulle rekommendera M-Audio före Creative alla dagar i veckan.
April 25, 2007
tack för all bra info 🙂
det där med chassiet lät juh inte bra. kanske skulle fundera på cooler master 832, eller vad den hette. den via länken tyckte jag såg ut som ett kylskåp 😀
men ATIs 2900xt radeon, funkar det bättre än 8800gts 640mb? spelmässigt alltså.
tack igen för svaren 🙂
March 11, 2003
kammestra wrote: tack för all bra info 🙂
det där med chassiet lät juh inte bra. kanske skulle fundera på cooler master 832, eller vad den hette. den via länken tyckte jag såg ut som ett kylskåp 😀
men ATIs 2900xt radeon, funkar det bättre än 8800gts 640mb? spelmässigt alltså.
tack igen för svaren 🙂
Egentligen är det säkert hugget som stucket.
1 Guest(s)