Bränd Hårddisk?!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bränd Hårddisk?!
askrouz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 10, 2006 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha kopplat över ström-kontakten från moderkortet till ett annat moderkort så vägrar datorn att hitta några ide-enheter.

Till frågan, kan jag ha skadat hårddisken genom att ha ström + ide-kabel ikopplat fast moderkorts-ström-kabeln kopplad till ett annat moderkort?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1058086
July 11, 2006 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad exakt var det för kabel du flyttate?

Till att börja med hoppas jag att allt var avstängt innan du började.

Om man tittar på ström i datorn så antar jag att du flyttade den 20/24-pinnarskontakten till ett annant moderkort.

Om det är så att du har en 4-pinnarskontakt kvar i moderkortet så är det ganska troligt att det kan ha skadats.

Att hårddsikarna skulle ha skadats av att stömmen fanns kvar är inte så troligt.

Däremot är det nog så att du har kortslutit hårddisken eller moderkortet genom att det andra moderkortet inte var jordat gentemot hårddisken. Om du inte själv kände en stöt så kan det vara så att nätagget har tagit den och gett den till hårddisken, speciellt om nätagget inte var anslutet i ett fullt jordat vägguttag.

Det kan därför vara en orsak till att hårddisken inte kan hittas.

askrouz
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1058244
July 12, 2006 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan, jag tog ur både 20pinbnarskontakten, och 4-pinnarskontakten.

Det andra moderkortet lade jag på en antistatpåse och körde, så antagligen var det inte jordat.

Provade att ta med hårddiske ntill en polare, och hans dator hittade hårddisken. Den var lite konstig, men efter en chkdsk /f så funkade det att tanka över filer, så jag tankade över det viktigaste.

Men nu till en ny fråga, kan det vara så att moderkortet tog en smäll istället? Eftersom moderkortet inte hittar några idediskar?

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1058331
July 12, 2006 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

kan vara så ja, eftersom moderkortet låg på en antistatpåse så var förmodligen inte moderkortet jordat eftersom nägagget garanterat inte hade en nolljord fäst i påsen.

Jag antar att moderkortet du har problem med förmodligen utsatts för statisk el, detta då kortet borde ha varit fritt från användning). Förmodligen har du inte varit säker nog när du kopplade ur dom gamla sakerna.

Att du behöver göra en checkdisk på hårddisken verkar konstigt då inga data kan ändras på en hårddisk även om den utsätt för statisk el.

Det som kan ha inträffat är att kontrollerkortet på hårddisken är skadat och ger förvrängningar av innehållet. Bästa sättet att testa hårddsiken är med programmet spinrite. Räkna dock med att det tar några timmar.

http://www.spinrite.com

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 458
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL