June 11, 2001
Vad exakt var det för kabel du flyttate?
Till att börja med hoppas jag att allt var avstängt innan du började.
Om man tittar på ström i datorn så antar jag att du flyttade den 20/24-pinnarskontakten till ett annant moderkort.
Om det är så att du har en 4-pinnarskontakt kvar i moderkortet så är det ganska troligt att det kan ha skadats.
Att hårddsikarna skulle ha skadats av att stömmen fanns kvar är inte så troligt.
Däremot är det nog så att du har kortslutit hårddisken eller moderkortet genom att det andra moderkortet inte var jordat gentemot hårddisken. Om du inte själv kände en stöt så kan det vara så att nätagget har tagit den och gett den till hårddisken, speciellt om nätagget inte var anslutet i ett fullt jordat vägguttag.
Det kan därför vara en orsak till att hårddisken inte kan hittas.
July 20, 2003
Hejsan, jag tog ur både 20pinbnarskontakten, och 4-pinnarskontakten.
Det andra moderkortet lade jag på en antistatpåse och körde, så antagligen var det inte jordat.
Provade att ta med hårddiske ntill en polare, och hans dator hittade hårddisken. Den var lite konstig, men efter en chkdsk /f så funkade det att tanka över filer, så jag tankade över det viktigaste.
Men nu till en ny fråga, kan det vara så att moderkortet tog en smäll istället? Eftersom moderkortet inte hittar några idediskar?
June 11, 2001
kan vara så ja, eftersom moderkortet låg på en antistatpåse så var förmodligen inte moderkortet jordat eftersom nägagget garanterat inte hade en nolljord fäst i påsen.
Jag antar att moderkortet du har problem med förmodligen utsatts för statisk el, detta då kortet borde ha varit fritt från användning). Förmodligen har du inte varit säker nog när du kopplade ur dom gamla sakerna.
Att du behöver göra en checkdisk på hårddisken verkar konstigt då inga data kan ändras på en hårddisk även om den utsätt för statisk el.
Det som kan ha inträffat är att kontrollerkortet på hårddisken är skadat och ger förvrängningar av innehållet. Bästa sättet att testa hårddsiken är med programmet spinrite. Räkna dock med att det tar några timmar.
2 Guest(s)