March 1, 2001
Hej hej!
Har ett problem med min nya brännare, en memorex 16/10/40. Nämligen att när jag försöker bränna en skiva krashar alltid datorn totalt efter 4-5% bränning. Oavsett om jag bränner med Nero eller Easy CD Creator.
Brännaren är inte defekt, har testat den på brorsans Athlon 700 och den funkar den bra.
Brännaren verkar typ vara "allergisk" mot min dator.
Har även testat att formatera och ominstallera windows på min dator ihopp om att lösa problemet, dock utan verkan.
Jag har oxå testat med att sänka FSBn från 113 till 100 som är standard vilket inte heller hjälper.
Den krashar alltid, även om jag bara gör en simulering, dvs, inte bränner på riktigt.
Har pajat typ 5 skivor på detta nu
Ingen som kan hjälpa till?
Visse
December 20, 2000
June 3, 2001
Har du testat med flera olika märken på skivor? Min brännare är allergisk mot t.ex. 3T-skivor även om de är certifierade till 8X (som min brännare ligger på). Den hänger sig och man måste resetta hela datorn för att kunna få ut skivj*veln. Ofta hänger sig också hela datorn eftersom IDE-bussen ligger och drygar. Man brukar få prova sig fram till skivtyper som funkar bra på just sin egen brännare.
March 1, 2001
Har letat på memorex hemsida efter firmware uppdateringar men hittar inget till mim modell, (SixteenMAXX 1040)..=(
Japp..DMA är bockat och jag har prövat med olika sorters skivor såsom Datorbutikens skivor, MMore, Fujifilm, Kodak och Vivastar, alla jag hade hemma med andra ord.
Det är en grej som är lite mysko bara.
När jag hade min förra brännare inkopplad på den översta kontakten av de två på min sekundära ide-kanal blev den slav. När jag kopplade in den nya på samma kontakt med cable select på jumprarna blev den istället master, helmiffo.
När jag kopplade in den på brorsans dator blev den slav trots att jag kopplade på samma sätt, dvs den yttersta kontakten på ide-kabeln..
Ska jag bygla den till slav eller vad tror ni?
Visse
Asus Geforce 256 DDR@144/368
30 GB Maxtor 7200 RPM
60 GB Western Digital 5400 RPM
Memorex 16/10/40 CDRW
-------------------------------
We all suck!
[ Detta Inlägg ändrades av: Vajsman den 2001-07-13 13:16 ]
1 Guest(s)