Brännarproblem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Brännarproblem
Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2002 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har en Yamaha 24x brännare som har en del problem.

Som sagt är den 24x men jag kan bara bränna i 12x även om skivorna klarar av 24x. Ibland går det inte att bränna alls utan det blir bara skit med det. Jag måste även alltid göra en image för att det ska fungera.

När man kan bränna kan man inte använda skivan i brännaren utan måste flytta den till min vanliga läsare. Man kan se filer i brännaren men man kan inte köra eller kopiera filer.

Har även märkt i windows event logg att jag får timeouts på ide-portarna.

Att tilläga är väl att det är en Slot A Athlon 600Mhz, 256 mb ram, windows 2000...

Tilläg:

"The device, DeviceIdeIdePort1, did not respond within the timeout period."

"The driver detected a controller error on DeviceHarddisk1DR1."... Massvis med sådana

"An error was detected on device DeviceCdRom0 during a paging operation."

[ Detta Inlägg ändrades av: DiDi den 2002-03-27 22:54 ]

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
158612
March 29, 2002 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

?

Dr.Noo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
159981
April 3, 2002 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hello!

Använda Nero eller Easy cd creator. Detta beror på om din brännare är regionsfri. Om den inte är det, skall du använda det program som eventuellt följde med din brännare.
Se till att du inte har några mjukvarofel på hårddisken(scandisk är bra att alternativ) sen använder du defrag. Inann du bränner, se även att du har stängt av allt igenom att använda commandot: Ctrl, Alt och delete knapparna samtidigt. Endast Explorer och Systray bör vara aktivt.
Om du vill kopiera Cd till Cd kan jag rekommendera ett program som heter Clone Cd, finns på nätet att hämta, men läs på deras hemsida vad de rekommenderar version för just för din brännare.
Detta program kopierar även mjukvarolås utan problem!!!
Övrigt: Kontrollera även vad du har för bygling på Cd-rom brännare. Sätt den på slave och Cd-rom spelaren på master. Använd en IDE kabel mellan de båda spelarna till Ide kontakten nr: 2 på moderkortet.1 används till hårddisken.
Nästa tips är att du låter windows automatiskt sköter om det virtuella minnet på hårddisken.
Nästa tips är att du installerar om brännarprogrammet.

Den som söker skall finna!
Dr.Noo

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
160007
April 3, 2002 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde skriva att det fixat sig...

IDE-kabel flippade ut så den bytes ut. wink

Fast jag får fortfarande timeouts då och då... kan det vara för att cd-skivorna jag läser från är dåligt brännda?

Dr.Noo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
160026
April 3, 2002 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hello!

Kan så vara, men om du har möjligen att ställa in kalibering av bränningen så ställa in detta!
Hastigheten ställs in max på Cd-rom spelaren och brännan bör ligga på 8 till 10X angående kopiering av brännda skivor.
Min efarenhet är inte för lågt och inte för högt.
Det varierar även mellan olika modeller av brännare när det gäller hastigheter, tillverkana ljuger ibland, tyvärr. Jag har haft lite olika brännare som sony, pansonic,osv!
De bästa jag har haft är panasonic med SCSI och nuvarande är två Memorex med IDE och är mycket nöjd med dessa. Burn proff är ett måste! Samt mycket ram-minnen.
CloneCd hemsida har en egen utvärdering av vilka brännar man bör ha angående kopiering
när man använder deras eminenta program!
Orginalskivor pressas medan brända skivor har laserteknik skillnaden är att tryckta skivor har djupare spår än brända därför bättre läsbarhet.
Sist men inte minst se till att du har regionsfri brännare och helst intern brännare!

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
160104
April 4, 2002 - 6:04 am
sp_Permalink sp_Print

Den brännare jag har Yamaha, har fått ungefär 9 till 9.5 i de test jag kollat...

Den har både Burnproof och Speedproof (alltså att den ändrar brännarhastigheten beroende på vad skivan klarar).

Intern är den och hur vet man att den är regionsfri?

Den funkar i alla fall mycket bättre änn min gamla Mitsumi brännare som jag haft innan den wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 87
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL