bredband med hubb ?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
bredband med hubb ?
xander
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 28, 2002 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

jo precis .. jag ska köra ihop datorer och en bredbandsuppkoppling.. med hjälp av en hubb
den ena datorn fungerar internet nu på men icke den andre
den som det fungerar på kör jag win2k p åoch den andre win 98 se
såå jag förstår att man ska göra nån klient men inte vilken osv.. mkt tacksam för hjälp!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
158272
March 28, 2002 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

isp?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
158281
March 28, 2002 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta kanske kan hjälpa lite...

Iceman wrote:
Denna frågan har dykt upp väldigt många gånger i forumet nu. Men jag ska ta det en gång till, och denna gången hur man lättast fixar biffen om man har Windows XP på datorn med internet anslutningen.

Se till att internet anslutningen fungerar som den ska på den datorn med Win XP.

Om man bara har 2 st datorer som ska dela på internetanslutningen så behöver man inte ha en hubb/switch. Då räcker det att ha 2 st nätverkskort i den datorn som har internetanslutningen från början och ett nätverkskort i den andra datorn som ska ta del av anslutningen.
Anledningen att man har 2 st nätverkskort i den datorn som har internetanslutningen är att man ska ta in t ex en ADSL anslutning i det ena nätverkskortet, medans man har det andra till det lokala nätverket. Så om man har modem så behövs bara modemet och ett nätverkskort i den datorn med anslutningen.

Dra en korsad TP kabel mellan nätverkskortet som inte används i datorn med internetanslutningen, till den andra datorn nätverkskort.
Det är viktigt att det är en korsad kabel, för det är det man ska använda om man kör mellan 2 datorer, eller mellan 2 hubbar osv.

Gå in i egenskaperna för internetanslutningen på den datorn med Windows XP, som har internet. Välj avancerat och bocka i delningen av anslutningen. I rutan som dyker upp när man trycker på OK väljer man JA.
I samma stund som man valde JA i den rutan aktiverades lite dolda saker på datorn, Så som DHCP server, DNS server osv. Detta behöver man inte bry sig om. Nätverkskortets IP adress ändras också till 192.168.0.1

Gå nu in på egenskaperna på nätverksanslutningen på den andra datorn, och välj automatisk konfigurering under egenskaperna för TCP/IP protokollet.
Starta om datorn. (Eller skriv "cmd" i kör fältet, och sedan "ipconfig /release" i fönstret. Skriv sedan "ipconfig /renew", och till sist "exit". Orkar man inte det går det precis lika bra att starta om datorn).

Nu ska det fungera att använda internet på den andra datorn också!
(Observera att den första datorn måste vara igång och ansluten till internet för att det ska funka på den andra)

Detta fungerar på samma sätt i Windows 2000.

Hoppas det hjälper litegrann, lycka till!

xander
Medlem
158291
March 28, 2002 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

jag fattar fortfarande inte..
"delningen av anslutningen"
finns inte med..
förklara som man försår

xander
Medlem
158297
March 28, 2002 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

lol minns den goda tiden här då alla lamers höll till på free6 eller nått och det fanns folk som kunde nått här ..
är det ingen som kan ?! !

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1116
158303
March 28, 2002 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-28 18:47, Xander wrote:
lol minns den goda tiden här då alla lamers höll till på free6 eller nått och det fanns folk som kunde nått här ..

Kommer ju säkert få folk att rusa till din hjälp...

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
158358
March 28, 2002 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-28 18:47, Xander wrote:
är det ingen som kan ?! !

Det handlar helt enkelt om nivå...

Du får bara en IP-address från din internetleverantör. Därför kan du bara koppla in en dator mot internet åt gången.

Iceman förklarade mycket bra och enkelt hur man göra för att dela på denna IP-address så att andra datorer också kan få vara med och leka.

xander
Medlem
158469
March 29, 2002 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

jo det gjorde man om man skulle koppla me 2 n-kort men det ska inte jag..
LÄS

newbee
Kommer du hit ofta?
Medlem
158471
March 29, 2002 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det verkar ju inte som om det går? Antar att du kör in nätverkskabeln från din anslutning i hubben och sen vidare till den win2k-datorn och att det fungerar? Sen vill du köra en till nätverkskabel från hubben till win98-datorn men att det inte funkar?

(Är det inte så här du kopplar så kanske du kan beskriva hur du gör?)

Inte så bra på det här, men om du gör så funkar det väl inte för att du har ju fortfarande bara en IP-address och den får win2k-datorn.

Du måste helt enkelt ta hjälp av win2k-datorn och "be" den att dela ut en IP-address till? Antingen med hjälp av windows egna internetdelning eller t.ex. sygate?

Alternativet är en router+switch/hubb eller router med inbyggd switch?

Har du kollat länken jag hittade i en annan tråd?

http://w1.857.telia.com/~u8571.....l23se.html

Där beskrivs ju de olika inkopplingsalternativen för att få uppkopplingen till fler datorer. Antar att killen vet vad han snackar om, skulle kanske inte lagt ner det jobbet på sidan annars?

[ Detta Inlägg ändrades av: newbee den 2002-03-29 09:58 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
158483
March 29, 2002 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-29 09:36, Xander wrote:
jo det gjorde man om man skulle koppla me 2 n-kort men det ska inte jag..
LÄS

Men hallå, om du inte ska koppla med 2 nic eller en bredbandsrouter så får du det inte att funka. Det går inte att trolla, det är datorer det här. Om du försöker förstå det vi skriver så kanske du fattar?

Om du bor i ett hus med ett telefonnummer och fyra personer. Då måste den som svarar vidarebefodra samtalet till den eftersökta personen. Det är samma här.

xander
Medlem
158536
March 29, 2002 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

hej alla ..
ursäkta för min uppkäftighet, men jag lir så j** förbannad när det inte funkar !
jag ska åka tillbaka där jag köpte hubben (inet) och byta emot 1 nätverkskort till och en delad tp-kabel.. lite sne på huben den första jag köpte glappa som fan i ström anslutningen .. åkte tillbaka till inet och fick en ny. samma fel på den men den glappa inte lika mkt.. jaja åter igen sorry dude´s

Balthazar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
158542
March 29, 2002 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

om du har pengar så köp en router. det är mitt förslag. smile

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
158576
March 29, 2002 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja ja, det verkar vara svårt att förstå att det inte funkar att koppla ADSL-modemet direkt till en HUB och sedan tro att det går att surfa på flera datorer trots att man hävisat till en länk flera gånger där man beskriver hur det funkar.

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
159959
April 3, 2002 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha,, Iceman förklarade hur bra som helst!! Skulle inte kunnat göra det bättre.

Aze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
160022
April 3, 2002 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Har jag lyckats med det omöjliga? se: http://www.geocities.com/azemats/hej.jpg
Detta provade jag på ett LAN, AzeHack smile i måndags. Switchen är en "D-Link DFE-905DX 10/100 dual speed SOHO hub with Switch" och datorn med 2 nätverkskort och W2000 har inställningarna enligt guiden på ...hmm en väldigt bra guide som jag inte hittar längre smile Datorerna som internet utdelades till hade OS Windows: 95,98,2000 och XP.

Jag provade med att bara ha 1 nätverkskort i min dator men det ville inte funka. (alltså från modemet direkt till switchen sen till de andra datorerna).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL