February 4, 2001
tja hade tänkt mig o dela linan mellan 3st datorer. problemet är nu att när jag kopplar en rak kabel (den som följde med)
jacket--> switchen = rak
switchen ---> datorerna = rak så hänger det inget,, kommer upp den där sidan där det står sidan kunde inte visas osv
men om jag tar en korsad kabel (switchen --> datorerna) så funkar det o surfa osv FAST då kan jag tanka ner i MAX 80k/s
någon som vet vad jag gör för fel?
switchen e en 10/100 prime.
May 14, 2001
Hmmm skumt...
har du kollat duplex settingsen på switchen?
går det att konfa den till halv eller full duplex?
Jag vet att adsl kräver att man har halv duplex på linan från modem till router/första dator och sen full på resten..
Det kan ju vara något liknande här??
Om du tar en korsad jacket ---> switchen då??
[ Detta Inlägg ändrades av: nemOne den 2001-08-01 11:38 ]
May 24, 2001
Om det funkar att surfa och så, då är det nog kopplat rätt, men varför det går så slött vet jag inte.
Kolla så att det inte är nån sladd som är trasig eller klämd, kan få ner hastigheten rätt mycket då.
Kan vara helt enkelt att det är hög belastning på nätet, testa att koppla datorn direkt till jacket och se vad du får för hastighet.
February 19, 2001
On 2001-08-02 17:20, Donan Fear wrote->Phat:
Kolla så att det inte är nån sladd som är trasig eller klämd, kan få ner hastigheten rätt mycket då.
Var köpte du kablarna osv ? Är de "klämda" av butiken ?
/| |`
[ Detta Inlägg ändrades av: Farenheit den 2001-08-02 23:40 ]
May 9, 2001
Olika märken på kablarna eller rak och korsad samtidigt eller cat 4 och cat 5 kablar? Det ska väl vara raka kablar hela vägen. Har en switch jag också och mitt bredband aktiveras snart hos BBB så jag skulle vilja veta hur du kopplat med vilka kablar osv. Jag har bara raka cat 5 kablar hemma så det borde funka.
Sten
2 Guest(s)