Bygga automatiskt cikulationssystem till pool - idéer?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga automatiskt cikulationssystem till pool - idéer?
Freddesix
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 215
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 9, 2007 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

I dagsläget har jag en utomhuspool om 8x5 meter. Denna värms antingen genom elpatron (kostar multum med dagens elpriser) eller via en slang som går upp och vänder på taket. Den senare är mycket effektiv och drivs av en relativt kraftig pump som sitter i källaren.

Nu till problemet. Hela cirkulationssystemet är idag manuellt, dvs. jag måste slå på och av beroende på temperatur utomhus. Detta skulle jag vilja automatisera. Jag har varit i kontakt med olika pooltillverkare, men ingen erbjuder ett färdigt kit som passar mina behov. Jag undrar därför om ni har några tips, har fått en del idéer efter att jag sökt av marknaden för vattenkylning till PC. I dessa system styrs cirkulationen automatiskt beroende på temperatur, något som jag finner mycket lockande att applicera även på systemet till poolen. Det handlar helt enkelt om att få pumpen att automatiskt gå igång när vattnet i slangen når en viss temperatur, för att sedan slås av igen när vattnet understiger en viss temperatur.

Tror eller vet ni om det är möjligt att nyttja några produkter från vattenkylning för PC till mitt pool-projekt? Eller har ni några andra idéer/förslag på lösning?

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1141913
June 9, 2007 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.texsun.se/

"Så fort temperaturen i solfångarna är högre än i poolen startar automatiken och vattenflödet i systemet startar."

Tror det är det du letar efter? 😉

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1141924
June 9, 2007 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

En termostat helt enkelt. Kolla rinkabyrör här:
http://www.rinkabyror.se/rn.sh.....2F1%2FTrue

Freddesix
Medlem
1141928
June 9, 2007 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt tips!

Frågan är bara hur systemet ser ut i praktiken. Det jag har idag är i princip en trädgårdsslang modell grov som ligger slingor på taket, ingen direkt solfångare. Slangen är oväntat effektiv, idag ligger temperaturen i poolen kring 26 grader efter några dagars cirkulation utan hjälp från elpatronen.

Min tanke var ett ganska enkelt system bestående av två tempsensorer, en på ingående vatten och en på utgående. Så länge ingående vatten är varmare än utgående går pumpen, när så inte är fallet stannar den automatiskt. Det senare skulle då styras via någon form av elektronik, kändes spontant som att teorin bakom systemet var väldigt lik de jag just nu tittar på för kylning av min HTPC. Min idé var att köpa dessa komponenter separat (antar att det blir ett mindre styrkort med USB-stöd till PC och två eller fler tempsensorer) och utifrån det snickra ihop något som helt baserades på vattentemperaturen. Är dock rädd för att detta skulle kunna bli svårt att få med pumpen på, inte precis en 12V-pump som arbetar för att få runt vattnet genom de X antal hundra metrarna slang på taket.

Jag skall ringa Texsun och fråga hur deras system för befintliga cirkulationssystem fungerar. Förhoppningsvis är det på ett ungefär i enlighet med min teori, med vissa modifikationer för ändamålet 🙂

EDIT: Jodå, detta system skulle fungera förträffligt till min befintliga slang. Suget efter systemet tvärdog dock vid första mötet med prislappen, för 9650kr kan jag tänka mig att fundera på en annan lösning ganska länge.

Snorch
Member
Medlem
1141931
June 9, 2007 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjorde en liknande grej i helgen som var, med slang på taket, och vi kopplade in cirkulationspumpen på slangen och den andra änden av slangen på en bit kopplingsrör samt ett t-rör som termostaten sitter i, termostaten som användes är nr 2921 från rinkabyrör (sök mitt på sidan)

Väldigt billig och enkel lösning..

Freddesix
Medlem
1141936
June 9, 2007 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket intressant lösning, Snorch!

Produkten hittade jag mycket riktigt hos Rinkaby, men hur fungerar den i praktiken? Hur styr den motorn? Har ingen som helst erfarenhet av "grovmekanik" i den här skalan. Vidare såg jag att den var specad för 30-90 grader, hur fungerar det i kombination med poolens kallare vatten?

En vidare förklaring skulle uppskattas enormt, lösningen låter som sagt mycket intressant!

Snorch
Member
Medlem
1141939
June 9, 2007 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja tänkte jag inte på, men det lär nog finnas andra termostater som går lägre.

Det fungerar så att den helt enkelt slår på/bryter strömmen till pumpen när den når önskad temperatur.

Det du kan prova med själv är att mäta upp temperaturen på ex röret på taket, är temperaturen över 30C så fungear det ju bra ändå utan att vattentemperaturen är så hög.
Kolla på den där anliggninstermostaten nr 2920.
Eller kanske ha den i solen och ställa in temperaturen så den passar bra till vattnets temperatur, troligen högre än 30C då om den ligger direkt i solen, bara höja temperaturen till det blir bra.

Freddesix
Medlem
1141941
June 9, 2007 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant, då har jag två olika tillvägagångssätt att testa. Fungerar det system som du byggde ihop med termostat 2921, trots angivet temperaturintervall 30-90 grader?

Jag antar att termostaten matas med uppvärmt vatten från slangen på taket, vatten vars temperatur den mäter och utifrån det avgör om pumpen skall gå eller ej. Men hur blir det då efter att pumpen slagit ifrån, vattnet står då stilla uppe på taket utan att termostaten har en aning om hur varmt det är? Denna pusselbit lyckas jag inte riktigt få på plats, klurar även på hur ni löste det i systemet som du byggde ihop. Jag ser en manuell påslagning som enda alternativ här, med automatisk avstängning endast.

Termostat 2920 känns här mer lämpad för ändamålet, men hur sätter jag den i förbindelse med min cirkulationspump som kommer stå uppåt 15 meter ifrån termostaten på taket?

Snorch
Member
Medlem
1141943
June 9, 2007 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo systemet vi satte ihop är kopplad till en panna så då är temperaturerna lite högre innan man kör igång cirkulationen.

Termostaten sitter vid slutet av slangen. Det är just det när vattnet inte cirkulerar blir temperaturerna inte lika jämn men målar man t-röret svart så så mycket som möjligt av solljuset värmer röret startar det rätt snabbt ändå, 30 grader är ju trots allt rätt lågt.

2920 är troligen lämpligare att använda, bara montera på röret så är det klart, fungerar det inte så bra kan man ju montera den så att lite mer solljus träffar den och når dessa 30gradera lite snabbare. På så vis slipper du även risken med att pumpen stannar direkt efter att vattnet börjar cirkulera igen, om temperaturen inte skulle vara 30C i övriga slangen som just vid termostaten.

Termostaten och pumpen kopplar du bara ihop med vanlig kabel, följer säkerligen med någon typ av kopplingsschema för den.

Freddesix
Medlem
1141946
June 9, 2007 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Utmärkt!

Jag tror mig veta vilken variant det nu blir. Om en sisådär två veckor, efter att vattenkylning till HTPC ordnats, kommer det lite större vattenprojektet till poolen inledas. Tack alla för hjälpen, inte minst Snorch som bombat friskt med egna erfarenheter och utmärkta förslag 🙂

Snorch
Member
Medlem
1141947
June 9, 2007 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Så lite så, du kan ju uppdatera här när det är klart så får vi veta om det fungerade eller inte..

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
1141975
June 10, 2007 - 5:31 am
sp_Permalink sp_Print

hade nåt svagt minne av att sett detta tidigare... kanske är lösningen på dina problem 😉

Water Cooling Computers With A Swimming Pool
http://www.thebuehls.com/pool_cooling/

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Snorch
Member
Medlem
1141991
June 10, 2007 - 9:04 am
sp_Permalink sp_Print

Vad har det där med detta att göra?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 22
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL