Byggá dator grejj...|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byggá dator grejj...
warrior
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2001 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan , har ett stort problem , det är så att jag hade en compaq presario med 433 mhz, m.m , nu är det så att jag köpte lite nya delar, en låda , moderkort ,grafikort och prolle. och då tog jag och stopppade in sakerna som fattades. grejjerna tog jag från compaqen... Men nu till problemet , jag vill bygga ihop compaqen och jag har stoppat in cd- disketstation , hd,. så nu är datorn så gått som komplett. moderkortet är det ändå som är kvar sen compaqen. men när jag installerar ett operativsystem på datorn så när installationprogram vill datorn starta om och när jag star datorn igen så står det ogiltig systemdisk? men varför säger den så när jag håller på att installera ett oprativsystem??? så det går alltså inte att installera operativsystem.

Jag har också testat att flytta hdn till en annan dator och installera os från den. men när jag sätter in den och startar så kommer den bara till Win98 skärmen när den kommer upp..

Snälla hjälp mig med detta problem..
//Martin

cenzar
Medlem
Forum Posts: 120
67382
September 21, 2001 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Menar du att den datorn hänger sig när du ska starta Windows efter installationen?
😕
Isåfall har jag varit med om precis samma sak. Fast det löste sig efter att jag försökt installerat windows ett par gånger.. inte en aning om varför.

Ps. Ett tips, ta bort ALLT som har med Compaq att göra... dessa märkes datorer brukar, enligt mig, inte passa alls ihop med andra saker.
Ds.

[ Detta Inlägg ändrades av: cenzar den 2001-09-21 19:49 ]

warrior
Medlem
Forum Posts: 124
67633
September 22, 2001 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Ja men det ändå som har med compaq att göra är ju moderkortet för stunden... skit mysko faktiskt... Måste fixxa det på nått sätt,, hjälp

cenzar
Medlem
Forum Posts: 120
67879
September 22, 2001 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad hade du för Grafikkort i den gamla Compaq burken innan då?
Hade du någon form av Voodoo kort eller så?

För jag vet att en del lite äldre compaq datorer har nån form av moderkort som bara stöder en del 3dFX kort...

Så om du har ork kan du prova o sätta i alla delar fast med det nya moderkortet... startar det då kan det kanske bero på att du "råkat" ut för ett sånt sorts moderkort.

Eneroth
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
67891
September 22, 2001 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var hos en kompis för några dagar sedan och skulle installera w2k till honom(på en formaterad Compq). Efter installationen stod det exakt samma sak som det gjorde på din dator. Så jag prövade att installera wi98se istället och det gick bra. Mysko. Men vissa säger att man måste ha ett os installerat redan innan man ska installera w2k.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
67929
September 22, 2001 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

släng allt som har med compaq å göra å köp en ny dator

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 230
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL