February 15, 2003
Halloj.
Jag har lite funderingar på att bygga ett eget HTPC-chassi i aluminium.
Tänkte ta "baksidan" (där kontakterna på moderkortet sticker ut) från ett annat chassi.
Vad behöver jag tänka på? Hur är smartast att göra med kylningen? (fläktar o så)
Hur kan man gömma cdn på ett snyggt sätt?
Ge mig tips och råd på hur jag kan lösa allt.
November 4, 2001
Har du svets och elektroder så du kan svetsa aluminium så är det bara köra på.
nackdelen är att det blir nog fan dyrare att bygga ett eget aluchassi än att köpa ett (tex shuttle, matx eller annat litet HTPC-chassi).
Ska du ha det billig och lättasbetat kan du alltid använda plexi, pvc eller liknande plast.
Har sett små desktophassin gå för 200:- på forumet, billigare än så kommer du iaf inte undan =).
February 15, 2003
Jag har tillgång till det mesta då min farsa har egen verkstad.
Svets, borrar och sågar är inga problem, och jag har fri tillgång till aluminium också.
Klart att jag vill ha det så billigt som möjligt, men att jag gör ett själv är för att jag vill att det ska se ut precis som jag vill.. 😀
Kan man ta en display från en gammal video, och använda till datorn?
Jag kan inte nått om sånt, är det svårt att löda allt rätt?
Hur ska jag göra med kylningen?
Det är ett ATX-system som ska in i lådan..
November 5, 2002
ATX eller mATX? Innan jag satsade på ett miniITX så köpte jag ett ASUS A7N8X -VM/400 då det var ganska billigt och hade ett gf4MX400 onboard och tv-ut då.
Kan du slakta ett gammalt ATX-chassi kan du ju sno lite vitalare delar där ifrån. Tex mobo-plåt och HDD-hållare.
Skissa upp hur du vill ha det hela. Tips kan va att ha alla komponenter innan du börjar bygga. (Gör inte alltid så själ iof 🙄 men önskar ibland att jag hade väntat)
2 Guest(s)