October 23, 2007
Hej alla!
Jag går en utbildning till elektriker och vi skall strax påbörja ett specialarbete inom elektronik. Tänkte lite löst på att göra en enhet för att streama mp3or till exempelvis en stereo som tex Pinnacle SoundBridge HomeMusic.
Innan jag ens bollar min idé mot min lärare vill jag bara höra om det finns någon som vet om detta är genomförbart för någon med mina förutsättningar.
Jag skulle vara väldigt tacksam om du som sitter inne med kunskap inom detta område möjligen kunde ge mig något tips om vad jag i så fall bör börja med. Kanske någon sida/forum på nätet som mera specifikt sysslar med sånt här eller om jag kan snylta lite på dina kunskaper;)
Mvh Peter
March 5, 2002
Well.. du behöver nätverksåtkomst, tråd eller trådlöst, sen server-mjukvara på datorn med mp3-filer, eller så ansluter du ett usb-minne eller NAS till din enhet.. låter som en SqueezeBox <3
October 23, 2007
Tack Fackamato för snabbt svar. Vet inte om jag förstår dig rätt? Hade alltså tänkt bygga en sådan enhet själv om möjligt.... Den behöver inte vara så avancerad, gärna en display med grupp o låttitel men behöver inte många funktioner eller så.... Tror du, eller ngn annan, att detta är möjligt?
Väldans tacksam för hjälp:)
/Peter
November 4, 2001
Om jag har förstått det hela korrekt så vill du följande:
*Skicka musik (i realtid) till en enhet som i sin tur för musiken till stereon?
*Du skall bygga allt från scratch? Dvs du ska sitta och etsa kretskort på dagarna :p
Bygga från scratch kräver nog ganska stora kunskaper speciellt med tanke på att det skall föras över via nätverk.
"Ghettoversionen" skulle vara att bygga en radiosändare till en dator och sen "tuna" in kanalen på stereon.
October 23, 2007
OJ. Tack för fler snabba svar:)
Ja, när jag läser era svar så inser jag ju att det nog inte är en lätt uppgift jag tänkt på och jag är tacksam för att ni inte "skrattar" åt mig;).
Det här var mest tänkt som en liten undersökning om huruvida det är möjligt att ens genomföra min idé.
Min tanke är ju att göra så mycket som möjligt själv men det kanske är för svårt? Om det är så att det är möjligt, vad skall jag börja med?
/Peter
November 18, 2003
Om du ska bygga upp en egen krets så tror jag nog du behöver ganska avancerad programmering om jag förstätt dig rätt.
Du ska nog också kunna ganska mycket kunskap inom elektronik.
Tror du kommer stötta på en hel del problem men projektarbeten i gymnasiet behöver inte ha något resultat men välspenderade projekttimmar.
July 30, 2005
Sök på mp3 på http://www.hackaday.com/ då lär du hitta ganska många projekt.
Här är ett där de streamar musiken via nätverket från internet eller din dator
2 Guest(s)