December 20, 2001
Jag tänkte bygga en dator som ska vara tyst. Jag ska bygga en miditower men jag är inte riktigt säker på vilket case jag ska köpa.
Chieftec TL-10W Scorpio MidiTower ska vara byggd i hårdplast och dämpa ljud, men när jag frågade datorbutiken.com så fick jag ett diffust svar om att de tyckte att Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black var det rätta valet. Frågan är om den är tyst, den har ju mycket håligheter där ljud kommer ur lådan och inga tjocka väggar.
Nätaggregatet blir en silent systems och så en tyst disk till det.
Det ska sitta en AMD XP 1600+ i lådan så det vore bra med lite tips på en tyst processorfläkt oxå
Jag vet inte heller vilken chassifläkt man ska använda. Db har en som går i 12dB men den har bara 19.4 cfm, blir den tillräcklig eller ska man köpa en som 26.5 cfm och går i 19dB?
Är det någon som har någon erfarenhet eller kan ge lite tips om hur man får en tyst dator men ändå fungerande
December 23, 2000
tja
när jag inte klockar min dator så
kör jag med 7volt på processorn 5volt på chassi fläketen, likaså nätag. fläkten.
Kan säga att alphan är djävligt tyst med en 7voltare på !
men kanske ör en zalman bätter för dig då du inte ska klocka(förmodligen)
sen så ryckte jag bort fläkten på via chipset, för jag blir irriterad på oljud
[ Detta Inlägg ändrades av: WzuP den 2001-12-20 23:05 ]
December 20, 2001
Om man kollar på mac sidan så har de ju till exempel iCube och Imac. Båda de två är väldigt tysta, nästan ljudlösa.
Om macfolket kan klara det så bode man väl kunna bygga en sån pc oxå, kanske till och med bättre
Ingen av de 2 har någon fläkt har jag för mig, bara en kylfläns på processorn och lite hål där varm luft kan flöda ut.
Men det verkar svårt att göra något sånt med en pc =/
September 27, 2001
min erfarenhet är att en "helt" tyst burk
ska innehålla en P3 cpu tillattbörja med.
typ P3/1000 som är tillräckligt snabb, och
behöver lite kylning.
sedan då ett grafik-kort utan fläkt typ
GF2 mx (annars går det att ta bort fläkten
på både Gf2 och Gf3 enkelt och sätta
på en zalman 17cu kylfläns (Gf3 ska ha en
fläkt till zm17cu som är nästan helt tyst om
man använder det medföljande motståndet)
man behöver inga chassifläktar till P3
endast ett tyst nätagg.
Jag har nu ett P4 system med Asus Gf3 med kylfläns , och en insug fläkt och en utblås
uppe bredvid zalman tyst 300w nätagget.
det susar bara lite grann om hela härligheten.
(har en zalman cpu fläkt 5005c som är nervriden till 2700 varv , tempen är;
CPU 32 grader
Lådan/moderkort 22 grader..hyfsat bra
September 27, 2001
October 5, 2001
September 4, 2001
Gå in på http://www.whynoi.se de har prylar för att tysta ner våra datorer...
May 15, 2001
October 26, 2001
ja vattenkylning låter inte ett skit ..det vore bäst! och Mac är bara skit så vi borde nog kunna bygga en mkt bättre PC! annars borde vi skämmas för jag hatar mac!
graffekort-->intel (R) 82810 graphics controller
Sony CD-RW 8x4x32
6 gb hårdisk
Delta DC 770 17" skärm
[ Detta Inlägg ändrades av: t0bba den 2001-12-23 18:21 ]
May 15, 2001
Finns en mycket enkel lösning på problemen... Vänta helt enkelt tills ni är nästan medvetslösa av utmattning, av en eller annan anledning Då kan man somna oavsett vad som händer runtom... Jag har varit så trött så jag somnade stående lutandes mot en garderob mitt på en fest. Då var jag nyckter, men MYCKET trött 😀
October 5, 2001
Det man kan göra är ju att göra en "ljuddämpare" som på en bil...man monterar ett rör från nätagg typ dammsugarslang som leder ut till en låda med skumgummi i eller nåt som tar bort oväsen...har inte hunnit prova den idén än, men förhoppningsvis så funkar det nog...
(Edit: Stavfel)
[ Detta Inlägg ändrades av: Jehrad den 2001-12-25 03:16 ]
2 Guest(s)