Bygga en tyst, eller hellst ljudlös dator|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga en tyst, eller hellst ljudlös dator
Havrekex
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
125503
December 25, 2001 - 2:47 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-23 18:25, t0bba wrote:
jag ska säga er att jag har bara ett nätagg och ne prollefläkt inga chassi fläktar lr nått mne ändå låter den som f-n!! kan sova med den på men det är knapert! smile

Har du kollat hur mycket hårddisken väsnas. Min dator lever om som f-n med, men det är min IBM disk som surrar otroligt högt. Ska investera i en Seagate Barracuda IV. Dom är tysta dom (20 dB)

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
125765
December 25, 2001 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför bygga en tyst dator när du inte kan slå icube?? den har inga fläktar och slår din dator med hästlängde i prestanda. smile

zaq
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
125897
December 26, 2001 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

Oki, nu har jag lite mer aning om vad man kan köpa.

Men jag är fortfarande lite osäker på vilket chassi man ska ha. Jag har kollat mest på db.com och de har Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black 300W tyst! ATX (AMD&P4 OK) som har mycket hål för kylning, och sen har de Chieftec TL-10W Scorpio MidiTower 340W ATX (AMD&P4 OK) ljuddämpad!. Den senare är fulare och säkert svårare att komma åt i, men den är byggd i hårdplast. Är det någon som har ett sådant chassi eller vet om det är bra. Det har ju inte lika mycket hål för kylning där ljudet kan komma ut och plasten däpar ljudet ganska bra.

Men i den första kanske man kan slänga in dämpmatta även om det är lufthål, och köra med en fläkt där fram där nere, och en där bak så det blir genomsug ändå.
Isåfall blir det ju inte så många hål där ljudet kan komma ut obehindrat.

zaq
Medlem
125900
December 26, 2001 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har kollat på många tidigare posts här och det verkar som om det är ganska många som är ute efter en ljudlös dator, men det visste jag inte när jag postade för första gången...
Så om ni vill ha tips så finns det många bra om man går bakåt en bit.
Man kan inte hitta allt, men här är till exempel en bra länk som jag hittade om just en chieftec låda.
http://www.ocshoot.com/quietpc.htm

Chieftec har en ganska dålig hemsida där man inte kan hitta så mycket information ,enligt mig, så detta forumet har varit perfekt för att få lite information om sakerna 😀

zaq
Medlem
125908
December 26, 2001 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, just det, en sak till som jag glömde...

När man ska lägga i dämpmatta, är det bara att klistra dit den överallt. Man kan väl inte lägga något bakom moderkortet och framför diskarna, eller hur har ni gjort som har satt dit sånt?
Sätter man det runt om nätaggregatet oxå?

Meridan
Medlem
Forum Posts: 18
129678
January 5, 2002 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-25 23:37, Waco wrote:
Varför bygga en tyst dator när du inte kan slå icube?? den har inga fläktar och slår din dator med hästlängde i prestanda. smile

Ja precis... om du inte kan slå den är det ju ingen idé att göra nånting ju.... släng in allt som lever om in i datorn. Spela roll? Du kan ju inte klå en icube...
😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL