December 24, 2001
On 2001-12-23 18:25, t0bba wrote:
jag ska säga er att jag har bara ett nätagg och ne prollefläkt inga chassi fläktar lr nått mne ändå låter den som f-n!! kan sova med den på men det är knapert!
Har du kollat hur mycket hårddisken väsnas. Min dator lever om som f-n med, men det är min IBM disk som surrar otroligt högt. Ska investera i en Seagate Barracuda IV. Dom är tysta dom (20 dB)
December 20, 2001
Oki, nu har jag lite mer aning om vad man kan köpa.
Men jag är fortfarande lite osäker på vilket chassi man ska ha. Jag har kollat mest på db.com och de har Chieftec DX-01B-D Dragon Super MidiTower Black 300W tyst! ATX (AMD&P4 OK) som har mycket hål för kylning, och sen har de Chieftec TL-10W Scorpio MidiTower 340W ATX (AMD&P4 OK) ljuddämpad!. Den senare är fulare och säkert svårare att komma åt i, men den är byggd i hårdplast. Är det någon som har ett sådant chassi eller vet om det är bra. Det har ju inte lika mycket hål för kylning där ljudet kan komma ut och plasten däpar ljudet ganska bra.
Men i den första kanske man kan slänga in dämpmatta även om det är lufthål, och köra med en fläkt där fram där nere, och en där bak så det blir genomsug ändå.
Isåfall blir det ju inte så många hål där ljudet kan komma ut obehindrat.
December 20, 2001
Jag har kollat på många tidigare posts här och det verkar som om det är ganska många som är ute efter en ljudlös dator, men det visste jag inte när jag postade för första gången...
Så om ni vill ha tips så finns det många bra om man går bakåt en bit.
Man kan inte hitta allt, men här är till exempel en bra länk som jag hittade om just en chieftec låda.
http://www.ocshoot.com/quietpc.htm
Chieftec har en ganska dålig hemsida där man inte kan hitta så mycket information ,enligt mig, så detta forumet har varit perfekt för att få lite information om sakerna 😀
December 20, 2001
Jo, just det, en sak till som jag glömde...
När man ska lägga i dämpmatta, är det bara att klistra dit den överallt. Man kan väl inte lägga något bakom moderkortet och framför diskarna, eller hur har ni gjort som har satt dit sånt?
Sätter man det runt om nätaggregatet oxå?
January 5, 2002
On 2001-12-25 23:37, Waco wrote:
Varför bygga en tyst dator när du inte kan slå icube?? den har inga fläktar och slår din dator med hästlängde i prestanda.
Ja precis... om du inte kan slå den är det ju ingen idé att göra nånting ju.... släng in allt som lever om in i datorn. Spela roll? Du kan ju inte klå en icube...
😀
1 Guest(s)