Bygga Mp3 spelare..... =)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga Mp3 spelare..... =)
cenzar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 21, 2002 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!

Det är så att jag har vissa planer på o bygga en " Mp3 stereo " så att säga...
En som jag kan ha på fester o så utan att behöva släpa ner hela burken till vardagsrummet eller bränna ut en massa skivor osv osv.

Grejen e bara den att jag inte e helt säker på hur jag ska gå tillväga.. Hur "stark" processor o så man behöver.

Funderade på om en typ Pentium 90 räcker om man kör DOS och en Dos baserat Mp3 prog.
Samt ett nätverkskort med DOS drivare eller om man helt enkelt får sätta in HD i denna burken istället när man ska flytta över låtarna bara. smile

Kom gärna med förslag på hur man kan bygga den eller med länkar till ställen där det finns guider osv.. smile

Tack på förhand!

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
164964
April 22, 2002 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Nån enkel linux dist. skulle nog passa bättre än DOS

cenzar
Medlem
165018
April 22, 2002 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jo..
Jag funderade på Linux också först... Problemet e bara det att jag inte har den blekaste om hur Linux funkar.. he he

Milcow
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
165395
April 23, 2002 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller också på att bygga en...
men ta DOS istället, det skiter fullständigt i om du vill stänga av datorn mitt i en låt t ex....
Med linux måste man ju skriva in massa skit innnan man kan stänga av 🙁

DOS!

heyl
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
165402
April 23, 2002 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, kör Windows NT4... Du klarar dig nog på en P90, men se till att ha ganska hyfsat med internminne. Minst 32MB... NT har ju den fördelen att det är stabilare, att det finns fler drivisar till ditt nätverkskort och att du kan låsa datorn (Ctrl-alt-del) så att bara du kan byta låt... Annars kan man ju köra Win98 med nått progg som låser datorn... I nödfall en skärmsläckare.

Lycka till!

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
165417
April 23, 2002 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ska denna mp3spelare ha någon slags display?? en gammal 15 tummare tror jag kanske räcker eller? det kan man hitta hur lätt som helst i skrottippar osv.
Samma sak med EDO minnen som du då behöver för så gamla datorer (P90 o sånt).

Jag hade oxå tänkt att d kunde vara rätt bra du hade nån form av windows med "autouppspelning" så att du bara stoppar in skivan och kan börja lyssna (för du ska väl ändå ha cdrom på den va?).

Om du kan programera så kan du ju alltid fixa nå schysst program för att göra enkla snabbkommandon osv... Om det nu inte finns i http://www.download.com
jag menar d e ju inte särskilt praktiskt att använda musen bara för att växla till nästa låt. Bättre med bara piltangenterna eller liknande.
Eller välja låt direkt genom att trycka in numret på tgbdet.

Har du mer pengar så kan du fixa en gullig liten MicroATX låda o bygga i den med relativt billiga delar.

Tänkte att om du hade mpgeg2 kort i den samt en dvdspelare så kunde du ju oxå använda den som en dvdspelare och koppla till TVn.. om jag inte missförstått dig så skulle väl aparaten stå i vardagsrummet, så varför inte??
Men då behöver du ju oxå aningen starkare processor och investera lite mer pengar. Jag tycker iaf att d är värt det. Lite overkill kanske om man bara ska ha det till MP3.

Lycka till 😀

cenzar
Medlem
165446
April 23, 2002 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för idéerna killar.. smile
Jag ska se hur jag gör.
Det där med Windows NT var kanske bra iofs.
Det kräver ju inte så mycket kräm om man inte installerar särskilt mycket av komponenterna. he he

Och vad gäller snabbtangenterna så finns det ju redan såna inbyggda i Winamp om det blir så att jag kör NT.
Och sen tänkte jag ladda hem " Crossfade " plug-in till Winamp.. så den fadar ner lite snyggt o "mixar" över till nästa låt.

Men som sagt, tack för idéerna, jag återkommer.

Och Milcow, kom gärna med kommentarer om du kommer på nåt under ditt bygge. smile

Milcow
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
166090
April 26, 2002 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-04-23 20:40, cenzar wrote:
Och Milcow, kom gärna med kommentarer om du kommer på nåt under ditt bygge. smile

ska jag göra! smile

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 120
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL