Bygga NAS av överblivna delar eller köpa färdigt?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga NAS av överblivna delar eller köpa färdigt?
Suprapappa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 3, 2008 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

hallå!

jag har ganska länge gått o funderat på att skaffa ett NAS av ngt slag men tyvärr räcker inte plånboken till.

från början ville jag ha ett NAS för två diskar med RAID så att jag kunde spegla för säkerhet men jag har blivit tveksam då det verkar som att de flesta NASen inte använder NTFS som filsystem och att det har varit en del barnsjukdomar med krascher som följd som inte har berott på att hårddiskarna har kraschat rent fysiskt.

därför har jag istället tänkt mig ett NAS för bara en disk (på 750gb) som ska rymma alla mina mediafiler samt ta backup från flera datorer och utöver det ytterigare en 750gb i en stationär dator som i sin tur backar upp NASet : )

alternativ två är att bygga en enkel dedikerad dator av överblivna delar och köra FreeNAS men för att det ska vara lönt behöver den komma ner i samma låga strömförbrukning som en färdig NAS

jag har en Intel P4 2,4 med ett MSI 815-p moderkort och minnen som blir helt överblivna. Moderkortet är för vanlig ATX datorlåda

Har oxå en Dell maskin med en P4:a på 2.0 ghz som förmodligen har ett svagare nätagg men den rymmer o andra sidan bara en 2,5" disk

Funkar det att bygga ett vettigt NAS av detta som blir mkt billigare än att köpa ett färdigt för c:a 2000:- exkl. diskar?

Alla tankar och förslag om NAS emottages tacksamt : )

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1194119
June 3, 2008 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle definitivt bygga om en gammal dator till en nas. Skulle nog köra på t ex WinXp eller Win2k på den. Mest för att det finns väldigt mycket färdiga program till windows.. t ex RDP, torrents, webserver osv. Har dock aldrig provat FreeNAS så jag kan inte säga något illa om denna.

Att kunna köra webbserver, mailserver, torrents, ftp m.m. på en och samma maskin är grymt och inget du kan göra med någon färdig NAS-lösning.

Jag har en server ståendes. Du kan läsa mer om den här:
http://www.minhembio.com/jonte.....er/149774/

Den drar i skrivande stund 135w, då är 1 switch och en router inräknad.
Det blir ca 800-850kr/år (om jag räknat rätt)

Suprapappa
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1194840
June 12, 2008 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kommer fram till att det borde kosta c:a 1200:- o året i el

trevlig maskin iaf 😀

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1194928
June 13, 2008 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej,

Btw så drar den nu endast 80-85w idle..
Routern och switchen drar sammanlagt ca 10-20w så med andra ord drar servern lite mer än en 60w glödlampa..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 436
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL