January 11, 2005
hallå!
jag har ganska länge gått o funderat på att skaffa ett NAS av ngt slag men tyvärr räcker inte plånboken till.
från början ville jag ha ett NAS för två diskar med RAID så att jag kunde spegla för säkerhet men jag har blivit tveksam då det verkar som att de flesta NASen inte använder NTFS som filsystem och att det har varit en del barnsjukdomar med krascher som följd som inte har berott på att hårddiskarna har kraschat rent fysiskt.
därför har jag istället tänkt mig ett NAS för bara en disk (på 750gb) som ska rymma alla mina mediafiler samt ta backup från flera datorer och utöver det ytterigare en 750gb i en stationär dator som i sin tur backar upp NASet : )
alternativ två är att bygga en enkel dedikerad dator av överblivna delar och köra FreeNAS men för att det ska vara lönt behöver den komma ner i samma låga strömförbrukning som en färdig NAS
jag har en Intel P4 2,4 med ett MSI 815-p moderkort och minnen som blir helt överblivna. Moderkortet är för vanlig ATX datorlåda
Har oxå en Dell maskin med en P4:a på 2.0 ghz som förmodligen har ett svagare nätagg men den rymmer o andra sidan bara en 2,5" disk
Funkar det att bygga ett vettigt NAS av detta som blir mkt billigare än att köpa ett färdigt för c:a 2000:- exkl. diskar?
Alla tankar och förslag om NAS emottages tacksamt : )
December 24, 2002
Jag skulle definitivt bygga om en gammal dator till en nas. Skulle nog köra på t ex WinXp eller Win2k på den. Mest för att det finns väldigt mycket färdiga program till windows.. t ex RDP, torrents, webserver osv. Har dock aldrig provat FreeNAS så jag kan inte säga något illa om denna.
Att kunna köra webbserver, mailserver, torrents, ftp m.m. på en och samma maskin är grymt och inget du kan göra med någon färdig NAS-lösning.
Jag har en server ståendes. Du kan läsa mer om den här:
http://www.minhembio.com/jonte.....er/149774/
Den drar i skrivande stund 135w, då är 1 switch och en router inräknad.
Det blir ca 800-850kr/år (om jag räknat rätt)
1 Guest(s)