Bygga passivt kyld HTPC|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bygga passivt kyld HTPC
Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2008 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som vet var man kan köpa perforerade plåtar som privatperson? Hittar bara massa underleverantörer på nätet...alternativt grovmaskigt högtalargaller i större plåtar.

Hade tänkt använda detta som hölje till chassit, vilket innebär att luften obehindrat kan cirkulera i datorn. Detta innebär i praktiken att man inte behöver så många fläktar. Med en bra passiv kylare till CPU så är det bara nätdelen som har fläktar. Sen finns det ju även passivt kylda nätdelar, men de kostar multum i förhållande till prestanda.

Lite överkurs kan ju även vara att plocka ur innehållet i en befintlig nätdel och bygga en egenanpassad låda som man bygger på med extra kylflänsar...men som sagt, lite överkurs 🙂

Tror ni detta är praktiskt möjligt?

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1174571
January 11, 2008 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vill inte ha så många fläktar... för att dom låter?

Ditt förslag lär också innebära att du kommer höra alla oljud bättre, hårddisk osv. Är det inte bättre med ett vanligt, dämpat, chassi med tysta fläktar?

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1174577
January 11, 2008 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

håller med padda här. köp en valig dämpad htpc o en passic kylare. ett passivt kylt GPU oxå. HDD är oftast mycket tysta. en tyst PSU gör det hela komplett o klart!

inte behöver det vara svårare än så.

Sardaukar
Member
Medlem
1174578
January 11, 2008 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Du vill inte ha så många fläktar... för att dom låter?

Ditt förslag lär också innebära att du kommer höra alla oljud bättre, hårddisk osv. Är det inte bättre med ett vanligt, dämpat, chassi med tysta fläktar?

Glädjedödare 😉

Tanken är att den ska stå på 24/7 och ev. ska jag köra en Quad core eller Phenom (minst dual core) och då lär det bli väldigt varmt i en trång låda.

Men samtidigt skulle det vara en kul grej.

Shikar
Member
Medlem
1174579
January 11, 2008 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

men då får ju du ta o välja. en tyst eller högpresterande? vad i helvsike sak ddenna HTPC göra? det blir ju mycket kraft i onödan känns det som 😀

tänk igen dina kompnenter!

Sardaukar
Member
Medlem
1174581
January 11, 2008 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: men då får ju du ta o välja. en tyst eller högpresterande? vad i helvsike sak ddenna HTPC göra? det blir ju mycket kraft i onödan känns det som 😀

tänk igen dina kompnenter!

Massor med FFDSHOW-effekter 😀 Dessutom ska uTorrent tugga dygnet runt...jag ska kunna spela in HDTV samtidigt som jag ser på HD-film etc.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1174598
January 11, 2008 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

du kan inte kyla en högpresterande processor (över 65w) passivt utan många andra fläktar. Jag skulle ta en 45w processor och ett ATI HD2600 kort, det kan du köra passivt. Du kommer nog att klara av att köra filter utan problem då processon knappt används alls (sett siffran 3%) vid vanlig hd-uppspelning med udv (tror jag det heter) på ATI kortet. uTorrent tar ju inte mycket och sen beror det ganska mycket på ditt tv-kort hur krävande inspelningen blir. Men jag tror att om du köper ett bra tv-kort och övriga delar så kan du få den passiv och ändå billigare än med en phenom. Sen så behöver du nog inte ens dual core men typ alla processorer är ju det, quad core är troligen nästan sämre för dig då du inte kommer att göra mer än två cpu krävande saker samtidigt. Filter och eventuellt inspelning. Vet faktiskt inte hur krävande filter är, det kanske inte kan räknas som någon krävande aktivitet för moderna processorer heller... Hur som helst så behöver du verkligen inte en quad-core, sen om du tänkte spela på den så kan du behlva en bättre (läs varmare) processor.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1174602
January 11, 2008 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycket det snarare låter som en kombinerad HTPC och server.
En så fet prosessor behövs väl inte riktigt, och att lyckas få till det hela utan en fläkt kan nog bli kostsamt.
Jag tycker ditt konsept borde fungera, dock med aningen modifiaktion.
En fläkt behöver inte låta så farligt. Jag har totalt 5 fläktar i min låda och den märks bara när du går nära den, och då måste du lyssna.
Oavsett hur tyst du lyckas kyla dina komponenter så är det en del som kommer vara besvärlig. Alla rörliga delar avger ljud, och mer rörlig = mer ljud, och 7200 varv per minut är inte lätt att dämpa. Speciellt inte om den även ska kylas billigt.

Beroende på hur ambitiös du är så kommer du lyckas olika bra. Vore det jag skulle jag nöjt mig med en lösning som innebär låg ljudnivå men kanske inte den vackraste.

Om du inte kräver allt för mycket från processorn skulle jag rekommendera ett system med ett Via EPIA eller annat mini-ITX moderkort. De går att få helt passivt kylda, även om det rekommenderas lite drag från en fläkt.
Vad som dessutom är possitivt med de korten är att de är väldigt små och lättare kan byggas in i en liten låda, och förutom det så drar de inte mycket ström heller vilket innebär lägre elräkning mot ett ATX-system som ska gå 24/7.

Oavsett hårdvara så får jag nog hålla med om att ett dämpat chassi är lämpligare för att få ner ljudnivån på enklast sätt.
Annars skulle ju kanske vattenkylning med rätt förutsättningar kunna ge ett relativt tyst system.

Hoppas denna läsning har hjälpt 🙂

Sardaukar
Member
Medlem
1174616
January 11, 2008 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ett VIA-system går helt bort. Har haft en C3 för några år sedan och jag sålde det nästan direkt. Väldigt dålig prestanda.

Glömde jag säga att jag redan har ett mATX-chassi? Jag kör just nu en Sempron 2400+ och den orkar ju ingenting när det gäller filter och HD t.ex.

Som ni säger, det kanske räcker med dual core ändå...

Klarar ATi-kortet av att avkoda x.264 också och inte bara H.264?

Shikar
Member
Medlem
1174623
January 11, 2008 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

men eftersom du har en sempron så kan nog allting var en uppgradering, dual core räcker nog. 😉

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1174634
January 11, 2008 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör du på ditt nätchassi. Det största problemet jag ser är dvd spelaren så den låter mycket. Sen tycker jag du ska satsa på en ssd disk och en extern hårddisk med bittorrent möjligheter undanstoppad i någon garaderob som du strömmar från via wlan alternativt lan. Att ha ett passivt grafikkort i en låda utan fläktar kan vara problem även om chassit är luftigt dock.

Sardaukar
Member
Medlem
1175008
January 14, 2008 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inga problem att den låter när jag använder den.

Däremot vill jag inte att den ska stå och susa i vardagsrummet när jag inte aktivt använder den, dvs titta på TV eller film.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 218
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL