November 11, 2001
November 11, 2001
October 2, 2001
Jag har en router/firewall som snurrar på en P90/16MB (ingen HD eller CD), och det fungerar alldeles utmärkt. En kompis till mig har samma mjukvara på en 486/66 och det fungerar också bra. Vi kunde inte mäta några skillnader i ping före och efter inkopplingen av router-PCn. Begränsningen är nog snarare hur många datorer routern kan betjäna samtidigt, men för hemmabruk är det fullt tillräckligt.
I min P90 sitter den en 10Mb 3Com509 på ISA och ett 10/100 kort från Acer på PCI.
Programvaran är BBIagent (http://www.bbiagent.net), och det fungerade direkt och elegant mot mitt ADSL.
BBIagent är bra för den genomsnittlige användaren som inte är så intresserad av att pyssla med detaljer. En hard-core användare väljer nog Freesco eller Smoothwall.
Med tanke på din konfig så skulle du kanske kunna köra Linux och då få FTP och WWW server också, men det innebär en något lägre säkerhet mot hackers.
November 11, 2001
November 11, 2001
On 2001-11-21 10:28, Caine wrote:
Snart, snart, mycket snart!
har jag en Sun Sparc 2:a (el 3:a) som min firewall, fileserver, U name it!
Det äger!
Vad är det för något?
Jag kom på att jag har uppgraderat min burk en gång i tiden!
Datorn är en AMD 200mhz med 32mb ram mm.
Det bör ju gå att sätta in en stor HD i den och använda den som server och router...
Nu funderar jag på hur jag ska få den så tyst som möjligt så att den knappt hörs...
-Hårddiskarna som sitter i den ska bort för de väsnas!
-CPU kylningen måste ändras för den låter alldeles för mkt!
Jag ska köpa ny kylning och funderar på att få tag i en ganska stor kylfläns och ta bort fläkten helt. Jag vågar inte ha fläkten borta nu för då kanske den blir för varm...
Nån som har tips/råd om detta skriv!
November 11, 2001
November 11, 2001
November 20, 2001
Jag skulle utan att tveka rekommendera någon slags Linux här. Mitt personliga val skulle vara SuSE, men det är en fråga om religion, öh, smak. 😉
För att maxa prestanda bör du kompilera en egen kärna med bara precis det du behöver, samt överväga att kryssa i "optimize as router, not host". Nya (nya och nya - ganska iaf) 2.4-kärnan har kraftigt förbättrade firewalling-funktioner o.dyl.
Det medges att detta kan vara lite krångligt om man saknar Linuxvana - och även om man har det. Men titta på Linux Documentation Projects hemsida efter relevanta HOWTO:s och se dig om på SourceForge efter verktyg som hjälper dig.
För att använda burken som filserver i Windowsmiljö kan du köra Samba. Med SWAT, det webbaserade adminverktyg som medföljer är det tokenkelt att konfigurera allt.
Säg gärna till om du vill ha hjälp. =)
November 11, 2001
jazdc, mja tack, men det verkar lite för avancerat för mig tror jag...
Jag är van vid Windowsmiljö och fattar inte så mycket av Linux baserade OS såsom Redhat mm.
Jag tror jag ska använda mig av NT om jag får tag i det då det är ganska enkelt och stabilt (?).
Sen vilka program jag ska ha på den vet jag inte. De där routerprogrammen verkar ju vara som små operativsystem och det funkar ju inte fö då kan man inte köra ftp på den samtidigt.
Funderar på Sygate i kombination med Zonealarm men Sygate är inte jättebra...
Som FTP-program kanske Bulletprof (föredetta G6) ftp men den kan man väl inte fjärrstyra från en annan dator?
Nån som har något bättre förslag?
May 14, 2001
JUPP ..
LINUX ROCKAR..
Jag har en freesco router och det funkade fint att sätta upp den..
Köp den två senaste numren av Datormagazin om du känner dig osäker. Där finns det en genomgång av hur man gör. Annars är det bara att läsa howto:n på hemsidan http://www.freesco.org. Du lär ju få¨problem att trycka in en 80 gigare på ett moderkort för en 200 mhz AMD... Det lär ju max stödja diskar upp mot 32 gig eller nåt. Med freesco kan du ha portforwarding också så attom nån vill komma åt exempelvis din ftp å kan du ha den på en burk bakom routern som alla ftp-requests skickas till...
Samma sak med till exempel http eller spelserver portar. Sätter du upp en windows 200 burk så måste du ha grejerna på den fösta burken som har den publika ip adressen, om du inte fixar nåt schysst software router prog som kan forwarda alla requests.
1 Guest(s)