July 21, 2003
Jag hittade ingen tråd om detta och jag tänkte bara tala om att det är fullt möjligt. Jag har bytt hårddisken i min Ipod Mini 2nd Gen till ett 4gb Sandisk Ultra 2 Compact flash kort. Det vara bara att plocka bort disken och ersätta den med kortet. Det man behöde göra sedan var att köra en återställning i iTunes för att få tillbaka operativsystemet. Resultatet är en ipod som jag tycker reagerar snabbare, har en betydligt bättre batteritid samt är i stort sett okänslig för skakningar. Slutgiltig batteritid blev cirka 36 timmar.
Här komer lite bilder med kommentarer över projektet. Den som är observant ser att denna gången är det ett 1GB minnekort som åker i och det beror på att jag inte ville öppna min egen igen utan tog frugans IPod vars hårddisk sedan länge lagt av och det enda minneskort jag hade var ett 1Gb.
Börja med att plocka bort de vita plastbitarna i toppen och botten. De är fastlimmade. Jag använde en platt skruvmejsel:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Sedan är det dags för metallklippet i botten. Det sitter inkilat i varje hörn. Jag knäppe loss det med lite milt våld och en platt mejsel. Var försiktig så du inte slinter och kör in mejseln i innandömet.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Lossa de två skruvarna i toppen.
[Image Can Not Be Found]
Lossa kontakten till styrplattan i botten. Den sitter inte speciellt hårt så det är bara att lirka lite.
[Image Can Not Be Found]
Nu kan du skjuta ut moderkort och hela alltet från botten.
[Image Can Not Be Found]
Vänder man på kortet så hittar man batteri och microdrive. Normalt så sitter det svart tejp på driven men på detta exemplar saknas den, troligen för att den varit inne på reparation.
[Image Can Not Be Found]
Koppla loss batteriet så får du lite mer arbetsrum.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Plocka bort de blå gummiskydden, de sitter vanligtvis med den svarta tejpen men den sitter ganska löst så det är bara att plocka bort den först.
[Image Can Not Be Found]
Pilla försiktigt ut kontakten från microdriven.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Sätt i CF kortet istället.
[Image Can Not Be Found]
Sätt tillbaka de blå gummiskydden och fäst dem med lite tejp så de inte lossnar då CF-kortet är tunnare än driven.
[Image Can Not Be Found]
Sätt tillbaka batteriet.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Nu är det bara att köra de första stegen baklänges igen. Det kan vara lite tålamodskrävande att få tillbaka den i skalet. Se till att de blå skydden inte sticker ut utanför kanten på moderkortet för då tar de i kanterna inne i skalet.
När du startar IPoden kommer den att ge ett felmeddelande men det beror på att det inte finns något operativsystem på CF-kortet. Gör en återställning i iTunes eller kör IPodupdater så ordnar det sig.
Jag vet inte om detta funkar med andra kort än Sandisk då jag bara provat med sådana.
July 21, 2003
July 21, 2003
July 18, 2003
Bra guide!
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
2 Guest(s)