November 5, 2002
Kan man byta bios-chip fram och tillbaka hur som helst?
Det är så att jag har ett Abit AN7 som inte riktigt vill starta för mig. Kom in i bios en gång. Ändrade lite inställningar så processorn (amd xp-m 2400+) kördes på rätt multipel och fsb. Efter det så startade inte bios. µGURU agenten som anger driftsläge med 2 siffror startar och stegar fram tills då bios skall ta över och starta, men inget mer händer...
Någon gång undet felsökandet så råkade jag även starta maskinen med Reset-bios-pinsen inkoplade, vilket ju inte reckomenderas. Har misstanke om att något hände med bioset efter första ändringen.
Jag har även ett Abit NF7 son fungerar. Modellerna skiljer sig inte jättemycket och det står precis samma sak på eticketten på bios-chippen.
Kan jag på något sätt felsöka genom att flytta bios-chippen mellan moderkortet? Måste det flashas mellan bytena o så? Någon som vet?
March 14, 2001
Mellan likadana kort kan man byta eller samma sak som att stoppa i ett fungerande bios-chip och sedan starta datorn, ta ur chipet, stoppa i det icke fungerande chipet och flasha om det.. Bara hoppas på att det fungerar igen..
Tror inte det fungerar med ett chip från nf7..
Facka: Han hade ju startat datorn med jumpern ställd på "nollställ" (fin beskrivning..)
November 5, 2002
Fackamato: mjo. Jante noob ;).
Vad jag hade lite i åtanke var (Hade för mig att man kunde starta upp datorn och att moderkortet var klar med bios) att flasha om NF7ans bios till AN7an, plocka ut det ock stoppa in det i AN7an, se om det bootar och beroende på resultat fortsätta flasha det som flashas behövs. Aldrig stänga av NF7an alltså.
Riskabelt?
Med tanke på Snorch inlägg låter det inte helt omöjligt. Eller?
1 Guest(s)