July 27, 2005
Jag har en Dell Inspiron 4100 som slagits ut vid åsknedslag via nätverksjacket, så jag behöver byta hela moderkortet. Jag har hittat ett begagnat moderkort till den som jag kan köpa, men bioset på detta är tyvärr låst. det bästa vore därför om möjligt att flytta över det chip jag redan har till det nya moderkortet.
Är det någon som vet huruvida det går att byta bioschip mellan moderkorten rakt av? (förutsatt givetvis att hårdvaran i övrigt är identisk)
August 16, 2003
http://www.tonh.net/museum/jumper.jpg
http://www.infohq.com/Computer.....loseup.jpg
men har bärbara sådana? (jag har aldrig disikerat en nyare laptop) annars så är kanske att plocka ut batteriet en stund att rekomendera
October 28, 2002
Jag hoppas du inte misstycker allt för mkt iaf jag snor din tråd lite! Vi har väl igentligen samma ärende då vi båda vill bli av med låsta BIOS.
Att rycka batteriet känns ju som ett enkelt sätt att nollställa bios. Någon som har en guide för hur man sedan installerar om det? i845g chipset.
March 19, 2003
vet inte om det räcker med att rycka batteriet men kan vara värt att testa.
men jag disikerade en gammal acer laptop nyligen och den hade dipswitchar för ställning av t.ex. OEM Bios så man fick bort Acer loggan, Password protect, osv.
I princip samma saker som en vanlig dator har.
Kan ju faktiskt hända att man tappar bort lösenordet.
Som jag gjort till datorn jag sitter vid nu, kan köra win men inte gå in i bioset eller byta hdd.
Försökte skruva upp den men det gick inge vidare så jag gav upp.
IBM kanske är svåra att öppna bara 🙂
July 27, 2005
efter att ha gjort lite efterforskningar på annat håll vet jag nu att följande gäller för dell-laptops (kanske också stationära):
för att låsa upp en bioslåst dator så hör man av sig till dell's support.
Där skall man bevisa att man är ägare till datorn, varpå man får ett master-password som släpper in en i bioset så att man kan byta/nollställa lösenordet.
Detta gör det sjukt svårt vid en del köp av begagnade delar, speciellt riktigt gamla saker, lösa delar och datorer ur konkursbon etc...
trist, men så ligger det till...
1 Guest(s)