Byta delar vid hårddisk-krasch|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byta delar vid hårddisk-krasch
hjalleman
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2006 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig varit med om en hårddiskkrasch innan. Trodde det inte skulle hända mig och skrattade åt dom som var skraja för det.
MEN, det hände ju givetvis. Och jag har ju inte tagit nån backup (finns inget JÄTTEviktigt, men foton och andra saker hade varit fint att få tillbaka).

Disken är en IBM Deskstar 120GXP 60 gb från mars 2002.

Det som hände var att läsarmen började låta konstigt och jag kunde bara röra musen. Fick stänga av datorn manuellt, och efter det hittar inte biosen disken.
Jag har surfat runt lite på nätet och hittar massor tips (bla in i frysen-tipset. funkade dock inte).
Men jag tror att det är fel på kretskortet då disken spinner upp fint (inga vibrationer) och det låter bara konstigt från läsarmen. I värsta fall är det läsarmen som är paj. Kan kanske byta den i så fall(har tillgång till renrum på jobbet)

Några tips och ideer? Jag har en beg Deskstar på g som jag tänkte byta kretskort med. Det är dock en 80gb, men jag har hört att kretskortet funkar ändå (det är samma modellnr).

Obs! Vill bara få disken att funka så jag kan tanka över filerna, sen slänger jag disken...

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1066537
August 7, 2006 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

Läs runt först! ... men det finns ett tips här på forumet om att proffsen som räddar data från hårdiskar fryser ner dem. detta för att glappet i metallen (lger eller vad det nu kan vara) skall bli mindre och att man skall hinna läsa av datan.
låter risky, men "dataräddarna" är inte billiga de heller.
Och är det en deskstar så är felet snarare mekaniskt. de var tyvärr ökända för sina problem.

hjalleman
Medlem
1066636
August 7, 2006 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Har testat med frysen, men det funkade inte. Tror att frys-grejen mer är till för om disken inte spinner upp.
Är det nån som vet om man måste ha en identisk disk för att byta grejer. Jag har läst nånstans (kommer inte ihåg var) att man kan byta ut kretskortet bara det är samma serie oavsett storlek på disken.

hjalleman
Medlem
1066650
August 7, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Har hittat den här sidan med ljud så man kan höra vilket fel det är på disken:
http://www.dataclinic.co.uk/ib.....a-loss.htm
Det verkar vara NV-Ram chipet soom det är fel på.
Nån som har en Deskstar 60 gb (model: IC35L060AVVA07-0) över?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1066652
August 7, 2006 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

hjalleman wrote: Har testat med frysen, men det funkade inte. Tror att frys-grejen mer är till för om disken inte spinner upp.
Är det nån som vet om man måste ha en identisk disk för att byta grejer. Jag har läst nånstans (kommer inte ihåg var) att man kan byta ut kretskortet bara det är samma serie oavsett storlek på disken.

Alltså, tillverkarna byter ju kretskort ibland även på samma serie av diskar, så det gäller få tag på ett kort som är väldigt nära i den som är trasig.

Alltså, jag läste, väldigt nyligen på en av de sidorna jag brukar besöka en hel lång artikel om det där... men jag hittar den inte just nu 🙁

Hmm, 120Gxp disk har jag nog hemma BTW 125Gb tror jag 😉

hjalleman
Medlem
1066723
August 7, 2006 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr går det bara med diskar som har samma storlek, enligt den här tråden (nästan längst ner av Dean1484)
http://www.corner-carvers.com/.....hp?t=20502

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 394
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL