September 16, 2001
Bara en liten undring, förstör man något om man vill byta dioder i en optisk mus? Jag sitter på en Logitech Dual Optical och tycker att de 2 röda dioderna skulle bli bra mycket snyggare om man bytte dom till blå eller nåt, går det och om det går, vad behöver man för att göra det?
August 7, 2001
det är inte det minsta sjukt. anledningen till att dom har röda dioder är antagligen för att den lilla sensorn reagerar bäst på rött, lr våglängden som det röda ljuset har. byter du dom till blåa så får du en annan våglängd, det skiljer faktiskt ganska mycket. men det är ju som sagt bara att sätta tillbaks dom gamla om det inte funkar.
August 7, 2001
Nja, så enkelt är det nog inte. det är ingen vanlig optosensor utan typ en 64*64 matris (typ som en liten filmkamera). Den sitter inbyggd i en mikrokontroller, allt i en krets, så billigt som möjligt. så är det iaf i min mus. Jag tror att det är blilligare och enklare att köpa en mus med blåa LED's i stället 🙂
July 13, 2002
Apropå ingenting, HUR FA* FÅR MAN UPP Microsofts Wheel Mouse Optical... som jag postat förut glappar sladden i min och jag vill in och se om ja kan fixa det... får upp den där framme (bara att bända upp där sladden går i´n) Men får inte låss den där bak =( Finns inga skruvar nånstans heller.
Nån som vet
* det är denna mus: http://www.microsoft.com/hardw.....o_info.asp
ps: sorry om jag stör i din tråd.. men du kanske också måste veta om du ska byta dioder... bättre om du redan vet, sä kan du berätta för mig =)
October 31, 2001
Elias667 wrote: Apropå ingenting, HUR FA* FÅR MAN UPP Microsofts Wheel Mouse Optical... som jag postat förut glappar sladden i min och jag vill in och se om ja kan fixa det... får upp den där framme (bara att bända upp där sladden går i´n) Men får inte låss den där bak =( Finns inga skruvar nånstans heller.
Nån som vet
* det är denna mus: http://www.microsoft.com/hardw.....o_info.asp
ps: sorry om jag stör i din tråd.. men du kanske också måste veta om du ska byta dioder... bättre om du redan vet, sä kan du berätta för mig =)
På mina tidigare Microsoft-möss så har skruvarna suttit under glidpaddsen, så du kanske bör ta en titt där om du inte redan har gjort det.
August 7, 2001
nja, jag tror inte att det är ir du ser. lr jag vet inte vart gränsen för att ljus skall klassas som ir går, men jag tror att det är där gränsen för det man ser lr något... Det du ser är nog någon röd led som nån har satt där för att dom tycker att det är roligt. om du inte har några hjäpmedel när du ser..
October 27, 2001
DrMicke wrote: Ja, tänk efter... när man använder IR.. hur ofta är det rött.. ALLTID!
Fjärrkontroller... rött
Laserpekare.. röttetc etc etc
v00t v00t, sen naer har laserpekare använt IR teknik?
då kan man ju lika vael skriva
röd bil... rött
röd led... rött
men som nån skrev, testa och se om det f0nkar 😛
det kan ju inte bli mer än jätte fel, löd bara fint o så och raportera haer sedan 🙂
April 20, 2002
------------------------------------Hallå???----------------------------------------
Vad heter det?
Jo, "IR" en förkortning av "infra-RED" svenska=infra-RÖD
Nu vet ni att "ir" ÄR rött och inte blått eller grönt eller någon annan färg.
Tack för att jag fick vara med i diskussionen.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
August 7, 2001
slår man upp ordet infra i en ordbo/ett lexicon så kommer du att märka att infra är ett prefix (ett ord man sätter framför ord) vilket betyder nedanför/under. infraröd=under röd (man kan tänka sig att dom syftar på frekvensen i detta fall) eftersom att röd är den lägsta våglängden man ser så borde man inte se infraröd. å det gör man inte. inte jag iaf. ser man det så är det inte infrarött, utan rött *basta*
April 20, 2002
Sant...man kan inte se infrarött men det gör det inte mindre rött för det.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
2 Guest(s)