August 7, 2001
Tintin wrote: Sant...man kan inte se infrarött men det gör det inte mindre rött för det.
jag tycker nog inte att saker å ting som man ser har en färg. nog för att det heter infrarött, men det är ju inte rött som färgen rött. utan mer rött på samma sätt som att luften är röd 🙂
April 20, 2002
HAHA!
Vart har du sett RÖD luft???
Snart säger väl någon att T-blå inte är blått utan grönt o att man bara ser det som blått för att det är flaskan som är blå....hehe.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
August 7, 2001
det är ju det jag menar. i ordet infraröd så betyder inte adjektivet röd att ljuset är röt utan bara en benämning på att frekvensen ligger under röd. därför så kan man inte säga att det är rött. man kan inte säga att det har någon färg alls, eftersom att man inte ser det. det som inte syns har ingen färg.
August 15, 2001
*harklar* läst lite av den här diskutionen och sett att vissa har skrivit att man inte kan se IR från exempel en fjärrkontroll. nu går det faktiskt, pröva filma fjärrkontrollen samtidigt som du trycker på nån knapp på den och du kommer märka att den blinkar.
Förklaringen är det att kameran innehåller en detektor som motsvarar ögats näthinna, för det är den som bilden skapas.
men innan ljuset träffar detektorn och skapar en bild, har den dock passerat genom flera filter. dessa filter ska ta bort en del av ljuset, men INTE infrarött..
det innebär att signalen från fjärrkontrollen når ända fram till detektorn och då den inte kan skilja mellan synligt ljus och infrarött ljus så återges det infraröda ljuset som små vita glimtar på videon..
EDIT: felformulerat
1 Guest(s)