February 15, 2005
Tjena!
Min fläkt i den bärbara datorn har skurit har därför tittat på möjligheterna att byta ut den.
Har skruvat isär datorn och identifierat att jag behöver en 45 mm radialfläkt som är 10 mm tjock, drivs på 5 V och dessutom har varvtalsgivare.
Har letat över internet men kan inte hitta någonstans att köpa en sån fläkt, någon som vet?
Mvh
December 16, 2003
Har du tur och googlar på på fläktens artikelnummer (om det står att utläsa) så kanske du får träff på nån svensk sida.
Alternativt så borde den finns som reservdel hos datortillverkaren. Troligen snordyr.
Eller om nån har en slaktfärdig dator av samma märke modell.
Just att det är en radialfläkt gör det ju lite vanskligt
Hittade just detta:
http://www.conrad.se/?category.....4wodgBSCpA
Länken funka sådär... leta efter Artikelnummer: 998384
Kan det vara nåt?
December 16, 2003
Ajdå. 5V.... Missade det. Alltid är det nåt....
Jo tyckte oxå att den såg udda ut, men tittade lite snabbt i min (brossans gamla) laptop. Ioma fläkten är så låg och så liten så ligger bladen vinkalde i den oxå. Bladen tvingar in luften och husets utformning tvingar luften i sidoloppet. Men du ser själv hur din gamla fläkt ser ut och där är ju "facit" på vad som funkar i din dator.
February 15, 2005
Ok, det var egentligen inte bara vinkeln jag tänkte på utan även att den inte är tillräckligt "spiralformad", anyhow, jag tittade på bilden och tillverkarens hemsida och den fläkten på bilden har ett serienummer som enligt tillverkarens kodsystem innebär axialfläkt.
Men varför bryr jag mig, fläkten är inte aktuell för mig ändå.
Om man ska ta reda på vad en orig. fläkt kostar, vart vänder man sig då? Tror ju knappast man kan gå in på siba och beställa.
1 Guest(s)