October 16, 2004
120mm fläkten i mitt nätagg låter rätt så mkt. Det är ett Colorcase chassi med ett medföljande nätagg. "Vågar" jag byta till en adda 120mm 39cfm 16dB eller kommer det att överhettas? Verkar som om fläkten i agget snurrar rätt så snabbt.
EDIT: Eller finns det någon annan tyst, inte så dyr, mkt cfm fläkt?
January 7, 2006
sandking wrote: Snackar vi software eller hardware nu? Om det är software så går det inte att ställa in i speedfan (ända prog. jag har) och fläkt hastigheten från nätagget finns inte med på listan.
Finns det någon 3-pinshona bland sladdarna på nätagget? Om det finns, koppla in den på moderkortet 🙂
Annars går det nog itne att ställa in fläkthastighet. Kan förresten säga att jag har bränt ett nätagg(Levicopm 420w) efter ett fläktbyte 🙂
Luktade så illa att jag inte kunde sova i mitt rum på ett tag 🙁
October 16, 2004
hULt0 wrote: [quote=sandking]Snackar vi software eller hardware nu? Om det är software så går det inte att ställa in i speedfan (ända prog. jag har) och fläkt hastigheten från nätagget finns inte med på listan.
Finns det någon 3-pinshona bland sladdarna på nätagget? Om det finns, koppla in den på moderkortet 🙂
Annars går det nog itne att ställa in fläkthastighet. Kan förresten säga att jag har bränt ett nätagg(Levicopm 420w) efter ett fläktbyte 🙂
Luktade så illa att jag inte kunde sova i mitt rum på ett tag 🙁
Okej, ska se om jag har någon sådan kontakt. Hmm, då kanske jag inte kan byta fläkten så att det inte brinner upp. Jag får försöka se om jag hittar nå info om fläkten som sitter i nätagget. Så får jag se om jag tar en adda lr liknande.
January 7, 2006
Sen så är det ju väldigt olika beroende på nätagg, storlek på fläktar osv.
Jag körde med två ADDA-fläktar(en på 5 volt) och räknade väl mer eller mindre med att det skulle gå sönder förr eller senare(jag tänkte "det är ju bara att köpa ett nytt nätagg om något skulle hända"). Lukten kom däremot som en överraskning 😉
Men för mig var inte problemet att fläktarna var högljudda(eller...jo, det också), det var framförallt kylflänsarna i nätagget, luftströmmarna som de skapade gav ett högt ljud. Tyvärr...
Du kan ju kolla med en 120 mm kopplad till en 3-pin/molex först om det gör någon stor skillnad, innan du löder dit den 🙂
January 7, 2006
sandking wrote: Okej, men jag är rädd för överhettning för att jag känner bakom agget att det kommer ut varm luft. Därför tänkte jag byta till en adda om den har liknande cfm som fläkten i agget, fast tystare.
Som jag sa, det finns fler saker som kan spela roll än hur mycket själva fläkten låter...
1 Guest(s)