June 28, 2001
Kan pinsamt erkänna att jag efter några veckors inköp, pillande och skruvande för att få min dator tystare insett att det är fläkten på moderkortet som låter värst!
Nu återstår bara att få ned dess ljudvolym så är systemet både snabbt och tyst (har flickvän som jobbar med att mäta buller...).
Hur och till vilken fläkt byter jag för att inte försämra kortets prestanda?
June 8, 2001
The solution, behövs för fasiken inga fläktar! 😀
August 6, 2001
On 2001-09-30 22:02, Kaleid wrote:
The solution, behövs för fasiken inga fläktar! 😀
Är det någon som testat ?
hmm, om man ska överklocka ?
June 8, 2001
Jag har på mitt Soltek moderkort en mindre kylfläns (utan fläkt), och det har varit stabilt i åtminstone 142 FSB, jag har inte testat mer.
Jag kommer att beställa en Zalman och nya Alphan ifall jag lyckas sälja min förstärkare. Jag antar att man kan då med lätthet komma över 142 FSB (ifall det nu inte skulle göra det).
Kommer även att byta bort duronen mot en Thunderbird, minst 1200...
Duron 850 @ 1020, Taisol m Panaflo, Soltek Kav75x, 256MB Mosel 222, Pov G2Pro 32DDR, Terratec XFire1024, DVD-Rom 10x, 17" Samsung755DF, Intellimouse Explorer, Moddat InWinS500 m trä och acoustic ull, 32kg
[ Detta Inlägg ändrades av: Kaleid den 2001-09-30 23:06 ]
May 26, 2001
On 2001-09-29 17:14, lejbe wrote:
Kan pinsamt erkänna att jag efter några veckors inköp, pillande och skruvande för att få min dator tystare insett att det är fläkten på moderkortet som låter värst!Nu återstår bara att få ned dess ljudvolym så är systemet både snabbt och tyst (har flickvän som jobbar med att mäta buller...).
Hur och till vilken fläkt byter jag för att inte försämra kortets prestanda?
Tjena
Vet du jag hade samma problem innan jag gav hela datorn till lillgrabben... (Köpt P4:a)
Nåväl lösningen var ganska enkel, såg ett inlägg där en snubbe använde Intels fläkt (den som följer med Celeron) och si det var en riktig bra lösning... det enda som du skall vara noga med är att du lägger på ett tunt lager kylpasta på chipet och ser till att anliggningen är perfekt så får du en suverän kylning utan ljud alls... Går inte att höra om fläkten är igång utan du måste se om fläkthjulet går runt... Du mäter hålen från gamla fläkten och använder ett par tunna plåtskruvar i de hål som du förborrar i botten på Intelfläkten...
Fläkten gå att köpa i de flesta databutiker för ca 50-60 kr, det var vad jag gav... Lycka till...
Mvh
John
[ Detta Inlägg ändrades av: Tiberius II den 2001-10-01 15:16 ]
1 Guest(s)