September 5, 2001
Är det bara att byta fläkt på nätaggregatet eller måste det va nån specialare? Antar att det är en helt vanlig 120mm fläkt som sitter där i men har inte velat byta den med tanke på att det kanske börja brinna om den får för dålig kylning:D?
Om det nu går så har jag en 120 mm över här som kanppt gått nånting och som är betydligt mkt tystare än den som sitter i nu, nån som har nått tips? är 350W om jag inte missminner mig
May 17, 2002
Jag har bytt fläkt i mitt gamla system för några år sedan. Det var inga problem, men jag kollade upp att den nya fläkten inte blåste sämre än den gamla (om än tystare).
När jag tog loss den gamla så såg man ju alla nummer och grejjer, så kollade jag lite på internet och hittade cfm-värde efter lite googlande och bytte till en fläkt med lite högre cfm, men myckt mindre ljudnivå 🙂
September 5, 2001
hittar litet info om min fläkt :S
har lyckats hitta nån sida där de resencerar en CPU kylare som Mist har gjort, som också är på 120mm. i testet står detta:
Spesifikasjoner
Nominell spenning: 12VDC
Nominell strøm: 0.14A
Turtall: 3300 o/min.
Luftmengde: 47.9m³/time
Støynivå: 31dB(A)
skall dock noterat att de tär dubbla fläktar på den kylaren så de sista 2 punkterna stämmer nog inte helt, min fläkt låter inte i närheten av 31dB.
men ialla fall, på min fläkt så står det
DC 12V
0,14Amp
betyder detta att det är samma fläkt då?
http://www.hardware.no/tester/.....er/22935/3
där tror jag att vi har den 🙂 skall bara leta upp nätagget
May 17, 2002
Om den kör på samma volt, ampere, storlek och samma tillverkare så är det ju sannolikt att den har samma luftflyttareffekt. Det vore ju bäst att hittta fler nummer på din fläkt för att vara helt säker...
Annars kan du ju köra den gamla och den nya fläkten samtidigt bravid varann och känna efter med handen eller blåsa på nån liten pappersremsa och se om de blåser ungefär lika mycket 🙂
October 16, 2004
Edhunter wrote: hur "startar" man nätaggregatet utan moderkort? det måste la gå å göra det, eller ? 🙂
När jag testade några gamla fläktar här hemma för att se om dom blåste mycket och hur mkt dom lät, då tog jag bara nätagget från en gammal Pentium 400MHz och körde igång dom. Så har du en gammal dator funkar det nog utmärkt att testa med den, om det skulle hända nå så var bryr man sig ju som inte 😛
1 Guest(s)