February 28, 2005
tjena
fick igång mitt system idag (se sign), allt fungerar perfekt, men märkte direkt att nätaggets fläkt låter för mycket, ska vara en så kallad 80mm ADDA fläkt. Jag vill nu helt enkelt byta till en annan tystare 80mm, eftersom jag har en 120mm som blåser in luft (P180) så kanske de inte behövs en fläkt som snurrar i den hastighet som ADDA fläkten gör.
Hur ska jag göra, är det bara o öppna nätagget sen byta fläkt? enkelt? nån fläkt ni rekommenderar?
detta agg:
August 16, 2003
det brukar bara vara att öppna och byta, antingen så är fläkten kopplad via en vanlig 2-3 pin kontakt inne i nätagget eller så är den fastlödd. om den är fastlödd så kapa sladdarna och antingen löd dit den nya på samma sätt eller dra sladdarna med kontakten och koppla som vanligt fast utanför nätagget.
November 14, 2003
Jag bytte fläkt i mitt nätagg utan svårigheter, kontakten i nätagget var fastlimmad men jag kapade kablarna till den gamla fläkten, skalade av en liten bit och fäste den nya fläkten med sockerbitar. Jag köpte en tyst 80mm fläkt och det blev grymt stor skillnad i ljudnivå.
February 28, 2005
nv98ling wrote: Jag bytte fläkt i mitt nätagg utan svårigheter, kontakten i nätagget var fastlimmad men jag kapade kablarna till den gamla fläkten, skalade av en liten bit och fäste den nya fläkten med sockerbitar. Jag köpte en tyst 80mm fläkt och det blev grymt stor skillnad i ljudnivå.
var det samma nätagg som jag har?
skruvade upp mitt o kollade upp och det verkar inte som om den är limmad lr så, verkar vara pin uttag men de satt lite trångt så jag kunde inte se helt klart, men jag tog iaf ut fläkten o kollade. ska försöka kolla mer senare för jag måste typ klippa lite då kablarna sitter fast med en plast grej ^^
February 28, 2005
JorisS wrote: Kolla upp info om fläkten som sitter i nu, kolla upp CFM (hur mycket luft den blåser per min eller något). Sök en annan fläkt med lägre dB men likvärdiga eller bättre CFM. Jag köpte nyss några SilenX fläktar, de verkar bra hittills. Hör inte de i alla fall.
ok, saken är att jag ska köra med en 120mm som blåser in på den, men kan ni länka till tysta fläktar som fungerar me den?
verkade inte hitta CFM i deras hemsida, detta står:
Color black (lead-free paint)
Cooling System 1x 80mm ball bearing fan
Noise Level 29 dBA minimum
Weight 2.7 kg
Dimension 150 mm (W) x 86 mm (H) x 180 mm (D)
February 28, 2005
Tog ut fläkten ur nätagget och det är 2 pins kontakt, kollade även namnet och sökte på google och fick fram följande, antar att detta nedan räcker för att jag ska kunna fixa en annan tystare men likvärd 80mm fläkt? Alltså en 2 pins 88mm fläkt behövs.
Frame Dimensions (mm): 80 X 80 X 25
Model Part Number: AD0812UB-A70GL
Bearing Type: BALL
Volts (V): 12
Current (A): 0.25
Power (W): 3.60
Speed (RPM): 3400
Air Flow (CFM): 43.8
Pressure (Inches): 0.190
Noise (dB/A): 40.0
Weight (g): 86
February 28, 2005
Poontus wrote: kan vara 3pin, bara det att du inte använder den tredje som känner av varvtalet.
så du menar att jag kan koppla dit en 3 pin fläkt så börjar den snurra utan problem? för jag har en 3 pins 120mm fläkt liggandes (den som medföljer Schyte Infinity) tror du att jag kan testa koppla den o se om den börjar snurra? för den får inte plats men om jag bara testar lite snabbt o ser..^^ tror nog oxå de går o köra me den om jag lägger den över själva nätagget
February 28, 2005
dålig kvalite på bilderna men vilken av dom är den "rätta" vänstra som inte ska användas
February 28, 2005
ok ska prova de lite senare, men kan ni rekommendera någon 80mm fläkt jag kan köra sen? har tittat runt lite i webhallen o så men vet ej vilken jag ska ta, den ska helst max snurra i 2000 rpm, de borde inte låta så jävla mycket, helst mindre då jag kommer ha den fläkten jag visa nyss som blåser in luft...
2 Guest(s)