May 18, 2001
Hejsan,
Vi har precis köpt in ett gäng ASRock moderkort.
Efter att jag skruvat ihop alla burkarna så var det dags att installera maskinerna via nätverket (Remote Installation Services). Här stötte jag på ett problem.
Alla datorerna har samma GUID vilket gör att jag bara kan installera 1 dator över nätverket. Dessutom blir det troligtvis väldigt fel i Active Directory om alla datorer identiferas med samma GUID (om man installerar burkarna från CD-skiva manuellt).
Jag har skickat iväg ett mail till ASRock men förväntar mig inget svar. Därför passar jag på att även kolla med er hårdvarugurus här om tips / råd.
Det verkar vara ett BIOS-fel eftersom alla datorer har samma GUID som dessutom INTE bygger på MAC-adressen (som den egentligen skall göra).
Nu undrar jag ifall man kan ändra på GUID på nåt sätt, möjligtvis genom att manuellt hacka BIOS och ändra värdet där.
Moderkortet i fråga är ASRock 775VM8, jag kör med BIOS version 1.40.
Alla tips är välkomna!
UPDATE: Inatt fick jag ett BETA BIOS från ASRock som fixade problemet. Versionen heter 1.40E. Jag frågade ASRock ifall det var ok att posta BIOSet här vilket det inte var. Så ni som har samma problem får således skicka ett mail till [email]Asrock_TSD@asrock.com.tw[/email].
1 Guest(s)