August 22, 2011
OfflineHej.
Jag har ett GA-MA790X-DS4 moderkort med en phenom processor och har efter ett tag märkt att CPU-fläkten som kom med processorn låter lite för mycket.
Problemet som dyker upp när jag vill köpa en ny fläkt är att fläkten är för stor så att memory slot 1 och 2 inte går att använda vilket gör att datorn stannar vid uppstartsskärmen när minnena sitter i slot 3 och 4. Hörde mig för och fick reda på att (behöver dock inte vara sant) det är inställt att det måste sitta ett minne i slot 1. :banghead:
Har kollat runt lite i bios och hittar inte om man kan ställa om detta på något sätt eller om jag helt enkelt sitter i skiten. Har inte heller uppdaterat bios för jag tänkte att jag hör mig för om det är nödvändigt först.
Visste inte heller om det är i denna avdelning eller i felsökning jag skulle posta men eftersom jag är hyfsat övertygad om det är moderkortets "fel" valde jag här.
/Johan
June 30, 2005
OfflineHej!
Kollade på Gigabytes hemsida och i manualen: http://download.gigabyte.eu/Fi.....-ds4_e.pdf så står det att moderkortet ska klara minneskonfigurationer där man kör två minnen i slot 1-2 eller slot 3-4.
Detta fick jag när jag googlade på ditt moderkort:http://www.gigabyte.com/produc.....695#manual
Kolla så att revisionen stämmer så att ditt kort inte är t.ex. rev 2.x
August 22, 2011
OfflineHej och tack.
Läste manualen och försökte byta på det men det hjälpte inte. Hittade däremot BIOS uppdateringar och efter att ha provat uppdatera funkade det bättre så nu har jag installerat en ny fläkt och minnena sitter i slot 3 och 4. Vad som däremot hände när jag uppdatera bios var att minnen upptäcktes som 800Mhz trots att de är 1066Mhz.
Finns det något sätt att förändra det i bios? Finns det en risk att det går tillbaka till det gamla och vägrar starta ifall jag ändrar detta?
June 30, 2005
OfflineHej igen!
Testa att gå in i MIT (Motherboard Intelligent Tweaker). Därifrån ska man kunna ställa in klockfrekvenser på bl.a. minnen.
Kan vara så att BIOS-uppdateringen har ändrat inställningarna till "Compatible" dvs. lägsta hastighet osv.
Hoppas detta hjälper dig på traven 🙂
1 Guest(s)

Log In