January 20, 2002
Hej på er!
Jag går lite i tankar om att försöka snabba upp min dator lite. Sitter just nu med en P4 2,0GHz, och datorn används nästan uteslutande som mediadator.
Nackdelen med datorn är att vissa HD-filmer inte fungerar särskilt bra att spela upp. Kan hacka ganska mycket ibland.
Har ett tag varit sugen på att köpa en Core 2 Duo, men detta medför att jag måste köpa nytt moderkort och minne också. Så har lite funderingar på en ny P4.
Då har vi nackdelen att jag har ett moderkort med socket 478, och de P4:orna som finns till det verkar vara ganska dyra fortfarande. En 3 Ghz kan gå på 2000 kr.
Tror ni det är någon större mening att köpa en ny P4? Har tänkt att försöka använda datorn iallafall kanske 1-2 år till ifall jag kan fixa en ny processor. Eller vore det dumt att uppgradera denna gamla skiten, för att istället vänta lite och köpa en C2D?
December 17, 2005
Xydorx wrote: Näe det klart, är väl kanske lite dumt att uppgradera det jag har.
Är så ivrig för att jag vill kunna spela HD-filmer helt felfritt så snabbt som möjligt. Hehe.
Men Core 2 Duo, är det E6300 som är den mest prisvärda tycker ni?
Jag hade kört på E6600 då har du en värsting.
January 20, 2002
Jaha, det blev en liten spontanbeställning ikväll.
Har nu beställt följande komponenter. Hade varit kul ifall ni kunde komma med kommentarer om de grejerna ni känner till...
Intel Core 2 Duo E6400 2,13GHz
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Corsair 2x1GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME
Asus P5B Deluxe P965
Asus Extreme GeForce 7600GS Silent 256MB
Verkar det vara vettiga grejer? Vad tror ni om Asus-moderkortet? Tycker jag har läst ganska vettiga saker och det lite överallt.
September 1, 2002
Jag har inte mycket till övers för Asus P5B-moderkorten efter mycket strul med dem.
Det kan ju hända att du har tur och får en som fungerar felfritt.
I övrigt tycker jag att det ser bra ut för en bra och billig multimediamaskin.
Se dock till att inte köra Freezer 7 PRO på högsta varvtal då den låter en hel del då. Den kyler bra även vid lägre varvtal. Runt 2000 RPM är tyst och effektivt just för den kylaren.
January 12, 2007
Jag varnar dig på förhand att du nog troligtvis behöver en ny PSU också. Vet inte vad du har nu, men de grejer du köpte drar bra mycket ström. Nätagget glöms ofta bort, men det är troligt att du får problem när du sätter ihop kittet om du har en för svag nätagg nu.
Skulle nog rekommendera 500W och uppåt, och då menar jag bra kvalitet inte de billigaste.
Snabba dej och köp en C2D nu medans dom ligger högt i pris..
I slutet av februari ska visst Penryn släppas, vilket antagligen kommer leda till lägre priser på C2D, och det vore ju kanske lite dumt.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 20, 2002
Jag köpte en Hiper 530 watt för nån vecka sen, så det klarar sig nog fint.
Jag har fått hem prylarna idag, satt ihop allt och så, men har problem 🙁
Jag har två hårddiskar, en IDE och en SATA. Jag har en XP och en Vista-partion på IDE-hårddisken. Hade lite problem att hitta disken först, men det gjorde den sen, och jag valde den som första boot-hårddisk. När jag kommer till bootmenyn så väljer jag XP eller Vista...när OS:et ska starta upp, så startar datorn om bara. Vägrar starta!!
Någon som kan ha en idé om vad detta kan bero på? Ska jag testa ominstallation eller köra något slags reparation eller liknande?
Mycket tacksam för svar!!
January 20, 2002
Hmm, lyckas inte ens boota från XP-skivan nu.
Jag har en ganska lång IDE-kabel med 4-5 anslutningar. Antar att detta kanske är en RAID-kabel eller nåt egentligen? Kan det vara pga detta att det inte fungerar riktigt?
Eller kan det bero pga av jumprarna? Har DVD och hårddisk kopplat på IDE-kanalen, som det bara finns en av. Dem sitter ganska långt ifrån varandra, därav den långa kabeln, med många anslutningar.
När båda är inkopplade får jag nåt error i stil med "Error when reading from disc" eller liknande. Har jag bara hårddisken ikopplad, kommer jag till min bootmeny med XP och Vista, men omstart när man ska starta OS:et. Går inte boota från DVD:n med båda inkopplade, med bara DVD:n inkopplad går det bra att boota från skivan.
February 25, 2006
January 20, 2002
Fixade det med IDE-disken nu iallafall. Hade missat en jumper på DVD:n som var fel. Testade att köra en XP-reparation, men den stannar alltid på samma ställe och står där jättelänge. Datorn har inte hängt sig eller så, för animationen rullar på, och muspekaren funkar osv. Detta är väl inte särskilt normalt? Tror det stått kvar på samma ställe i runt 20 minuter...
January 12, 2007
JorisS wrote: Skulle köra en ominstallation... det är nog säkert så att den kör med drivrutiner till gamla datorn som nu ger problem.
Lycka till!
Om nu inte du har data kvar på hårddisken du glömde backupa eller något... alltid bra att börja på 0 lite då och då, blir datorn bara snabbare. Skulle själv ALDRIG köra på med ny dator med gammal windows installation med fel drivrutiner kvar i bakgrunnen osv.
2 Guest(s)