Byta processor i gammal bärbar|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byta processor i gammal bärbar
curl88
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena, har en gammal mitac minote 7020 som jag har bestämt mig att få fart i. Har inga papper eller manualer på den då jag räddade den från att slängas på jobbet, efter att "chassit" hade spruckit (lagat med silvertejp nu). Har letat på internet efter hur många mb ram den max stödjer och vilken cpu m.m. men olika sidor ger olika svar och jag vill inte lägga ut pengar i onödan på nåt som inte kommer fungera. Så fråga ett är altså: vart kan jag hitta sån information?, Det sitter en pentium III mobile cpu i på 600mhz, socket 370. Fråga 2: En snabbare cpu behöver kylas mer antar jag, så vart hittar jag ny kylning till den?
Och slutligen, vart kan jag hitta billigast reservdelar till en gammal bärbar?

Lägger till en fråga 4 här också, Klarar datorn, som är runt 4 eller kanske 5 år gammal en ny hårddisk på 80gb? Frågade på ett annat forum och fick som svar ja, men när jag googlat runt lite verkar det som att den inte klarar hårddiskar större än 30gb, vilket kommer bli jobbigt då jag redan beställt en ny hårddisk.

flyttas om det behövs till ett forum där frågorna hör hemma.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
993089
December 18, 2005 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan bara säga att reservdelar kan vara näst intill omöjligt att få tag i när det gäller bärbara, såvida man inte har hittat två likadana och kan plocka av den ena till den andra 😕 😛

ExstaZ
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
993235
December 19, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen kan det faktiskt vara problem med stöd för större hårddiskar på en sådan gammal laptop. Hänger mycket på vad det finns för bios också. På min gamla Compaq Armada M300 Kunde man få in en 40gb disk men vissa kunde få in en på 60 och t.o.m 80Gb med samma Bios.
Vill du ha reserv delar så är inte marknaden så stor i sverige men titta på Ebay.com så hittar du reservdelar till vilken laptop som helst.

curl88
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
993292
December 19, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske kan bli problem med min 80gb jag köpte, kan jag sätta den i sånt där 2,5" chassi och koppla den till datorn som extern hdd?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 194
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL