December 1, 2004
Hej,
Jag har en dator med CPU: P4 2.66 GHZ (Socket 478).
Min lillebror har en dator med CPU: Celeron 2.8 GHZ (Socket 478).
Nu är det så att jag vill ha hans modekort eftersom den klarar 8x AGP och min klarar 4x AGP. Annars är modekortet av samma typ dock är hans 1 år nyare än min. (Min GPU: GeForce 6200 128.)
Jag hade tänkt så här:
Jag byter ALLT förutom chassi, moderkort och nätagget från min till hans o hans till min.
Fråga:
Skulle det här funka? Eftersom jag byter hårdisk också och CPU undrar jag vad komplikationerna kan bli och hur jag kan fixa det?
June 11, 2001
Om man antog att ditt grafikkort skulle öka prestandan till 150% av nuvarande så skulle dom andra enheterna dra ner prestandan till 75% av nuvarande. Resultatet skulle bli att prestandan på datorn skulle hamna på 82,5% vilket innebär att du förlorar prestanda. Att grafikortet sedan ökar till 150% är inte så troligt heller 105 eller 110 är nog mera troligt.
Även om grafikkortet skulle klara 200% fullt ut så skulle andra enheter pga processorn och minnet dras ned så mycket att bara spel som ryms fullt i ramminnet och grafikkortets minne skulle få full prestanda.
Då har vi problemet att dom spel som skulle få plats inte är grafikkrävande nog och då blir 8X onödig, det ända som egentligen skulle hända är att du får 2 FPS till i Quake 3 Arena och att 3DMARK möjligen ger dig 50 poäng till.
Sedan har du problemet med att du måste installera om allt också.
2 Guest(s)