August 3, 2002
Hej!
Köpte en 120mm Enermax chassifläkt för ett tag sen, och på den satt en liten potentiometer, som man justerade med skruvmejsel.
Nu var det ju väldigt roligt att skruva på den där... och så gick den såklart sönder.
Läste artikeln om hemmabyggd Rheobus, och tänkte att man kunde byta ut potentiometern, men jag vet inte vilken sort jag ska köpa.
På potentiometern står det "2", följt av ett tecken som ser ut som ett uppochnervänt "h".
Fläktens specs: 12V DC, 6.24W, 0.52amps
Vet någon här vad det är för slags potentiometer jag ska köpa?
Tack på förhand.
August 3, 2002
Ok...
Först vill jag be om ursäkt för att jag inte kollade igenom forumet innan jag postade. Det var tanklöst gjort.
Om jag nu har förstått det hela rätt så ska jag alltså ha en potentiometer med en resistans på ca 23-24 Ohm (om jag vill kunna ändra från 0 till 12V dvs) och en effekttålighet på mer än 6,24W.
Och om det inte finns nån sån så får jag bygga ihop det med en sån där grej som han hade i Rheobus-guiden.
Eller?
May 24, 2001
Den där potten borde ha 3 poler, mät mellan två av den. den med mest resistans är den potten är på..... fixa en likadan o löd dit.
så skulle jag pröva iaf.
*---- Muskler o solbränna är mesigt ----*
[Athlon X2 5000+@3.1Gh|ASock planka |2Gb|900GB HDD[Radeon 3850|Vista Home premium]
August 3, 2002
Okej, nu ska jag inte tjata mer om potentiometrar 🙂
Hittade Tordens lilla JavaScript på http://www.m.kth.se/m00_gis/mo.....stand.html som räknade ut det hela åt mig.
Så med min fläkt som ligger på 6,24W vid 12V, och som jag vill kunna ändra mellan 1 - 12V, ska jag ha en potentiometer på ca 250 Ohm med en effekttålighet på minst 1,56W.
Tack allihop!
2 Guest(s)