January 22, 2006
Tjenare.
Det är så att jag kör ju som ni kanske vet JBOD via windows med hjälp av dynamiska diskar. Min fråga är om jag tar den disk som jag vill byta ut kopplar in den i brosans dator kopierar över _ALLT_ innehåll på den till den nya disken som jag använder sedan kopplar in den nya disken ist för den gammla, kommer allt se ut som förrut inkl att jag får mer lagrings utrymme om jag nu byter till en större disk.
Eller kommer allt bli fuckat eftersom att den nu märker att disken som ska sitta där helt plötsligt har fått mer lagrings utrymme?
Väldigt tacksam för svar på mina knepiga frågor 😛
November 2, 2007
Rätta mig om jag har fel
Vad jag vet lär inte det gå. I RAID skrivs inte all data till disken, utan det delas upp till diskarna. Är det inte så att diskarna på något sätt confas till RAID? Inte med kontrollerkortet på moderkort menar jag, är det inte så att något skrivs till diskarna?
Angående större disken
Har du tex en 250 GB disk och en 200GB disk och kör dem i RAID så blir det 200+200 = 400GB, det är den minsta diskens utrymme som gäller, alltså så går du en förlust på 50 GB.
Kan väl köra dina diskar + den nya, den nya utan raid vill säga.
Jag kanske har missförstått din fråga?
Kanske är jag fel ute, är inte så hemma på JBOD
January 22, 2006
JBOD = Just a bush of disks = spanning = utsträckt volym.
Jag har en partition eller om det kallas för volym som sträcker sig över flera diskar. Alltså en volym som innehåller: 2x 250GB + 1x 500GB
Och jag har ont om plats så jag hade velat byta ut en 250GBare mot en 500GB disk. Ska jag vara ärlig så var jag inte säker på hur datan skrivs men jag tror väll inte den delar upp det?
August 7, 2003
Hmms... om jag ska gissa tror jag det kommer "skita" sig 😉 Misstänker Dynamiska diskarna har nån slags identitet som du inte får med om du bara kopierar datat. Det skulle kanske möjligen kunna fungera om man typ kör dd if=/dev/.... of=/dev/... i nån Linux elller ghost och råkopierar datat, men inte ens det tror jag funkar... faktiskt.
Vad man kanske skulle kunna göra är att inkludera in disken i den utspannade volymen, sedan med något program som stödjer dynamiska diskar? Partition magic? flytta den "framåt"... men partition magic är som att be om trubbel.
Jag skulle nog inte välja experimentera om du vill ha datat kvar.
Om du flyttar dynamiska diskar tänk på de blir "främmande" i en annan dator.
January 22, 2006
Jaha ja, äre så illa... Ja om dom blir främmade i ngn annan dator så äre ju kört. Gissade nästan oxå att den skulle ha ngn form av identitet...
Men är lite svårt att få fram info om just detta, inte ens dom på microsofts support vet ju nått 😛
Hmm, ja jag undrar hur jag ska gå till väga. Är nog ingen idé att göra om raiden då jag ändå bara har det inbyggda kontrollerkortet på mobot lär ju bli lika slött iaf.
August 7, 2003
Att de blir främmande i en annan dator är IOFS lätt fixat, bara klicka "ta ägarskap" men inte det andra...
Det _borde_ gå fixa i Windows, men jag vet inte.
Såhär gör man i AIX och har kunnat göra så länge jag hållit på med det (typ -91) självklart under full drift.
# extendvg volymgrupp hdisk2
# migratepv hdisk1 hdisk2
# reducevg volymgrupp hdisk1
Klart, sen är det bara utöka filsystemen hej vilt igen, men nåja.
Lösning: köp en 1 TB disk 🙂
November 5, 2002
Jag vet inte om det skulle funka, men du skulle kunna prova med ghost.
Stoppa in 500G disken, boota med ghost, kopiera hela disken rakt av med ghost, ta bort 250G disken och sätt 500G disken i dess ställe, boota windows.
Om det fungerar och du får opartitionerat utrymme på 500G disken kan du ju partitionera det och lägga till i JBOD arrayen.
Kan inget lova, men har du diskar så kan du ju prova.
August 7, 2003
Relaxia wrote: Jag vet inte om det skulle funka, men du skulle kunna prova med ghost.
Stoppa in 500G disken, boota med ghost, kopiera hela disken rakt av med ghost, ta bort 250G disken och sätt 500G disken i dess ställe, boota windows.
Om det fungerar och du får opartitionerat utrymme på 500G disken kan du ju partitionera det och lägga till i JBOD arrayen.
Kan inget lova, men har du diskar så kan du ju prova.
Jo, det kan ju funka som sagt, men det troliga är det sabbar upp allt data så han inte kan få tillbaka det.
750 GB diskar då kostar ju ungefär som 500GB per GB... Kan du inte krympa datat du har till 750 temporärt?
January 22, 2006
Mjo det skulle ju funkar, har ju brosans dator och gigabit nätverk mellan oss så det tar ju inte så lång tid att föra över det häller. Blir väll att ta bort lite då oxå.
Sedan slänga bort ena 250GBs disken och sedan göra en ny utsträckt volym över 750 + 500 + 250.
Fasen det va ju smart som fan. Ska kolla upp vad 750Gb kostar.
Ni har inte koll på ngt nice kontrollerkort samtidigt om jag ändå ska göra en ny array? 4p räcker
January 22, 2006
hmm, jag har ju bara kört samsung diskar och har ingen erfarenhet av andra diskar 😛 Tyvärr så har ju samsung ingen 750Gb disk och jag undrar nu.
Vilken av dessa två är mest "bang for the buck"?
http://www.itservice.se/dialec.....38;refId=1
Eller
https://www.datorbutiken.com/s.....WD7500AAKS
Western Digital kanske är ett säkrare kort? Eller äre typ ingen skillnad på stabilitet osv? Skiljer ca 100:- mellan seagaten & wd'n.
August 7, 2003
Den där länken går till en Barracuda ES när jag klickar på den iaf?
7200.10 eller .11 ska du har när det gäller Seagate. Deras konsument-prylar.
ES verkar onödigt (det är deras "Enterprise" diskar. Alltså typ som har funktioner för att droppa ur raid-arrayer på ett annorlunda sätt osv. Onödigt.
Alla diskar är mer eller mindre lika bra.
1 Guest(s)