Byte av beställd processor Q9450 - tips råd från kunni|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byte av beställd processor Q9450 - tips råd från kunni
thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 11, 2008 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan!

Det är som så att jag börjat tröttna på att vänta på min nya dator då processorbristen drar ut på tiden mer än lovligt.
Har därför funderat på att antingen byta till en annan processor..*(något sämre men ändå åtskilligt bättre än min nuvarande P4 3,0 GHz).

De jag kikat på som alternativ är:
E 8400
E 8500
Q 6600
Q 9300

Vilken skulle rekommenderas som den mest lämpliga ersättaren för mig som mestadels kommer använda den till spel, film, surf & annan normal användning dvs ej filmrendering eller annat "tungt"?
Ange gärna skäl till detta & inte bara "Ta den, för den är bästigast!"

Jag kommer ej heller att hålla på & överklocka något (till 90% säkerhet iaf) så hänsyn behöver ej tas till sådana möjligheter.

*..eller att göra som mitt andra alternativ är: att låta db bygga ihop allt utom själva processorn & att jag köper en Q9450 där den finns tillgänglig.
Detta skulle innebära att jag skulle få ett paket där allt utom processorn sitter på plats. Detta i sin tur skapar lite nya frågor:

Är det fysiskt möjligt att "trycka i" en ny processor i ett annars fördigbyggt system utan att behöva plocka loss massa grejer?
(Har systemet i signaturen nedan! P182 osv..)

OM detta är möjligt, vad behöver jag tänka på vid "installationen" av processorn? (Har aldrig gjort något sådant förut så har 0 kunskaper!)
Något speciellt man behöver tänka på?

Är det något jag behöver göra sedan, efter installation av OS?
Tex greja i BIOS eller liknande eller är det bara att "tuta & köra"?

Tack på förhand! 🙂

perminator
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
1194729
June 11, 2008 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter din beskrivning av dina behov så skulle jag säga att du borde ta den billigaste. Quad-core har du ingen nytta av vid de användningsområden du beskriver.

Spel är väl den mest krävande av dessa sysslor och praktiskt taget inget spel kan idag dra någon nytta av fyra processorkärnor. Dessutom är det nästan alltid grafikkortet som sätter gränsen för spelprestanda.

"Vanlig" användning såsom spel/office-program/film klarar i princip vilken processor som helst och du skulle till och med ta någon ännu billigare än de som du räknar upp. Att "trycka i" en processor i ett annars färdigbyggt system är plättlätt. Se en youtube-video så är du färdiglärd.

gosh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1194730
June 11, 2008 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Antingen en C2D eller så en AMD phenom.

Problemet med Intels Quad är att processorn är väldigt snabb men resten inte hänger med. När väl spel börjar driva på flera trådar (race driver grid verkar skala bra) så krävs det mer än bara en snabb kärna. Grafikkorten som blir snabbare och snabbare behöver också bra fart till processorn.

Köper du en phenom så kan den säkert räcka i 3 år till utan större problem. en Intel Quad kanske redan slagit i taket på grund av den långsamma FSB'n.

Det kommer inte behövas högre klockade processorer, och största anledningen till och klocka en intel är väl och få upp farten på FSB'n?

Framtiden går mot flera kärnor. Tror det kommer dyka upp mer och mer spel som skalar ok och det är mycket lättare för programmerare och programmera när man anpassar kod för en riktig quad för då slipper de tänka lika mycket på hur processorn är byggd.

Kamikazepilot
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 387
1194741
June 12, 2008 - 6:26 am
sp_Permalink sp_Print

gosh wrote: A
Köper du en phenom så kan den säkert räcka i 3 år till utan större problem. en Intel Quad kanske redan slagit i taket på grund av den långsamma FSB'n.

Det kommer inte behövas högre klockade processorer, och största anledningen till och klocka en intel är väl och få upp farten på FSB'n?

Säg att du skämtar snälla.....?

AMD i all ära, dom har sin plats på marknaden men att ens jämföra Phenom med C2Q är en hädelse ur prestandaperspektiv.

Och visst går framtiden mot fler och fler kärnor och flertrådade program men klockan spelar roll och kommer göra det bra tag framöver.

On Topic: Du ska ha en E8xxx serie CPU som kommer räcka mer än gott till du ämnar göra med det.

Lite mer info om skalning i spel och multiplakärnor:
http://www.guru3d.com/article/.....rocessors/

gosh
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1194762
June 12, 2008 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Kamikazepilot wrote: Säg att du skämtar snälla.....?

AMD i all ära, dom har sin plats på marknaden men att ens jämföra Phenom med C2Q är en hädelse ur prestandaperspektiv.

Du har isåfall bara läst tester där man kanske prövat ett program som endast kör i en enda tråd (då har du inga större problem med överföring av minne, intels FSB hänger med) eller andra mindre varianter. Äldre spel är denna typ av program.

Det är så fort man nyttjar alla kärnor i processorn och processorn även pratar med andra delar som Intel börjar sacka rejält.
Intels Quad är en snabb processor för program som inte är tänkta och köras på en Quad
AMD Phenom är en processor som är mycket snabb för program som är tänkta och köras på en Quad

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
1194833
June 12, 2008 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar så mycket för svaren.
Nu är det dock som så att db har lyckats få in Q9450-prollarna så jag får hem datorn om ca en vecka tio dagar. Så behöver inte byta processor. 🙂

Tack iaf!
Mod kan fimpa denna tråden nu om dom vill! ^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 411
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL