December 1, 2006
Ska vid tillfälle nu i helgen byta ut min CPU-kylare så jag tänkte bara fråga först, innan något börjar krångla... Hur gör jag det enklast för mig när jag tar bort den gamla kylaren? Har ju läst en del skräckexempel om folk som får bända med mejsel och andrar liknande historier och jag har verkligen ingen lust att paja något om det börjar krångla...
Och till rengöring... Skulle det gå att använda tjejens "Nagellack remover"? Den är helt utan olja och aceton, innehåller enbart Alcohol Denat och Ethyl Acetate (på engelska som ni nog märkte 🙂 )...
Tack på förhand till alla som vill underlätta lite för mig!! 😀
November 4, 2001
När du tar loss kylaren se till att lossa den jämt. Är det tex 4 skruvar lossar du alla lika mycket så att säga. Skruvar du loss dem helt på ena sidan först så kommer kylisen att pressa snett på cpun och det kan bli problem.
Aceton osv går bort enligt mig, Kemiskt Rent bensin är betydligt bättre. Det löser upp pastan och är skonsamt mot materialen under.
Det absolut bästa är att använda sig av diskmedel + vatten (hög koncentration av diskmedel) med tops. Avsluta med Kemiskt Rent bensin för att få bort alla rester av diskmedelsvattnen. Är man bara noga och försiktig så är det oslagbart.
December 1, 2006
SuperNova wrote: När du tar loss kylaren se till att lossa den jämt. Är det tex 4 skruvar lossar du alla lika mycket så att säga. Skruvar du loss dem helt på ena sidan först så kommer kylisen att pressa snett på cpun och det kan bli problem.
Aceton osv går bort enligt mig, Kemiskt Rent bensin är betydligt bättre. Det löser upp pastan och är skonsamt mot materialen under.
Det absolut bästa är att använda sig av diskmedel + vatten (hög koncentration av diskmedel) med tops. Avsluta med Kemiskt Rent bensin för att få bort alla rester av diskmedelsvattnen. Är man bara noga och försiktig så är det oslagbart.
Det är ju inga skruvar utan den där snabbkopplingen som intels standardkylare har. Men jag får väl hålla tryck på den tills alla är lossade då... 🙂
Angående medlet så är det ju inte aceton. Den är helt utan olja och UTAN aceton. Något slags alkohol är det väl om du läser... vet inte vad "Denat" är på svenska eller riktigt vad etyl-acetat är för något. Hade ju varit skönt att slippa köpa medel om det går att använda...
December 1, 2006
Sådär, då var bytet gjort iaf... Det vart j-igt trångt att få fast den men det gick efter en hel del bök... 🙂
Det är en sak bara... Allt funkade kanon de första minuterna när jag startade upp datorn efteråt, den var tyst och fin och till en början hade jag strax under 30 grader (mot mina gamla 37 ca)... MEN, efter några minuter börjar den brumma som bara den (tio gånger värre än med min gamla stock-kylare) och tempen steg till ca 36 grader, vilket ju är i princip vad jag hade innan bytet. Och så är det nu alltså hela tiden sen dess... Högljutt och typ samma temp som innan bytet...
Någon som kan hjälpa mig att lura ut vart det har blivit fel någonstans???? 😕 😮 🙁
December 1, 2006
Jag trippelkollade dem innan jag stängde datorn, så dem vet jag att dem sitter...
Ljudet har minskat något nu (alldeles av sig självt), så nu låter det ungefär lika mycket som med min gamla stock-kylare... Men tempen är fortfarande som innan bytet ca 36-38 grader... 🙁
Här är en länk till fläkten det är fråga om:
http://www.coolermaster-europe.....TX%20Intel
Jag studerade nog en 10-15 olika tester innan jag bestämde mig för denna fläkten. Alla var överens om att den dels var avsevärt mycket tystare än intels stock, och dels (beroende på testsystem) så låg temperaturen i samtliga test mellan ca 5-10 grader lägre än intel stock... Därför är jag nu mycket besviken om det visar sig (i mitt system) inte vara någon skillnad alls....
En tanke som flög igenom skallen var ju förstås om det kan vara något slags konstig inkörningsgrej, att det blir bättre... Men vet inte, känns inte som det låter så troligt...
December 1, 2006
Ja, jag hoppas ju inte det... Känns inte som det eftersom den ju snurrar på och kyler ju, moderkortstempen har sjunkit ett par grader tack vare kåpan (antar jag) som ju gör att den blåser ner på MB:t... Får hoppas att tempen sjunker när kylpastan satt sig då... 🙂
Ljudnivån har, märkligt nog, sjunkit ytterligare något. Så den nu är nere på ungefär samma som med stock-kylaren jag hade innan bytet. Det är ju en helt acceptabel nivå även om jag hade väntat mig en något tystare fläkt efter att ha läst alla dessa tester innan... Men vem vet, den har ju sjunkit en del nu, så den kanske sjunker ytterligare lite då om jag har tur...
Fattar inte vad det är frågan om bara... Först när jag startar datorn är den jättetyst, hör den knappt alls i kanske upp till fem minuter... Sen brummar den igång utav bara h-e för att efter ett tag sjunka litet i ljudnivå... Och nu har den sjunkit en smula till... Vore ju gott om den sjönk ännu mer, som den var allra först... men men.... 🙄
December 1, 2006
michieff wrote: använd aceton och inte det din brud har..
du tittar i manualen och inser hur kylaren sitter på..och tar av den på rätt sätt försiktigt steg för steg utan att fucka upp nått...sen är det en dans på rosor 🙂
Missade du att jag redan är klar? 😛
Och det gick nästan som en dans på rosor. Var knöligt att komma åt att sätta fast den, men den sitter som gjuten... Och det gick kalas med tjejens medel också, dunstade så fint så...
[EDIT]:
Snorch: Den sitter som sagt som gjuten... Det är inga vibrationer. Låter precis som en fläkt ska, bara ganska högt... Från och till som intels stock-kylare, och från och till något högre... 😕
1 Guest(s)