February 18, 2009
Hejsan, jag behöver hjälp snabbt. Mitt moderkort har gått sönder och jag behöver köpa ett nytt, men vet inte hur jag ska hitta en liknande.
Min dator:
Processor: DualCore Intel Pentium D 820, 2800 MHz
Moderkort: Gigabyte GA-81945P-G Intel 945P (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
RAM-minne: Geil 1024MB DDR2 4300 Dual-Channel
Grafikkort: ATI X1600 PRO PCI-E 256MB HIS EXCALIBUR ICEQ
Problemet är att jag inte vet vad som skall jämföras, vad är viktigt att kolla så att jag köper rätt moderkort. Jag ska ju använda samma processor, minnen och de andra komponenterna.
Hörde häromdan att man ska titta efter processorplats och minnen så att dessa är samma. Sen finns det FSB, vad det nu än är, jag tyckte jag läste någonstans att även den skall vara samma.
Så om någon kan vara snäll och orka förklara detta på ett strukturerat sätt hade jag varit jättetacksam...
May 9, 2003
Det du först ska se till är att moderkortet är kompatibelt med processorn vilket i stort sett alla P43 och P45 moderkort är. Moderkortet ska stödja samma minnesstandard, detta fall DDR2. Alla nyare modekort har PCI-E port istället för AGP så det är heller inga problem.
Hittar du ett intressant moderkort så kan du gå in på tillverkarens hemsida för att verifiera kompatiblitet.
Personligen hade jag nog satsat på ett gammalt demo-moderkort med P35 chippet eller liknande då de är billiga. Dock så funkar som tidigare nämnt i princip alla P43 och P45 också.
Ditt moderkort är väldigt gammalt så satsa på ett nyare då du även får stöd för 45nm Core2 processorerna då ifall du i framtiden skulle vilja uppgradera.
February 18, 2009
1 Guest(s)