Byte från Nvidia till Ati|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Byte från Nvidia till Ati
weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 79
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 21, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja nu är mitt kort på väg så nu behöver jag lite tips på vad jag skall tänka på när jag ploppar i ett radeon x1950xt istället för det gamla nvidia kortet.

Ska man avinstallera drivrutiner och sånt antar jag. Bör man ta bort kortet i enhetshanteraren?

Har ingen Windows-skiva utan har en sån där kass lösning från packard-bell där de har skapat en partition på 10 gig med windows installationen.

Ni som har varit med om detta berätta gärna vad/om något gick fel och hur man kan undvika osv osv.

MVH

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1103305
December 21, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

se till att avinstallera allt som har med nvidia att göra

kör gärna driver cleaner också

många säger att man bör formattera och installera om windows vid byte från nvidia till ati (eller åt andra hållet) men jag har aldrig haft några problem när jag inte gjort det.

se bara till att ta bort allt

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1103307
December 21, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

man få ju med en XP skiva, Home Edition när man får får den där datorn, så jag tog bort den där partitionen som finns och gjorde helt enkelt en helt ny och fräsch installation.

Annars så ere bara o avinstallera drivrutiner, finns väl inte mycket till de där sunkiga graffet som sitter däri, sen är det bara o trycka ditt ATi kortet och installera ATi Display Driver, sen ATi Tool.

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
1103308
December 21, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Driver cleaner...är det gratis? Länk?
Kommer nog koppla upp min ubergamla PentuimIII 600Mhz och vara uppkopplad och inloggad här på forumet...

...förbered er för katastrofhjälp i dagarna wink

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
1103311
December 21, 2006 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: man få ju med en XP skiva, Home Edition när man får får den där datorn, så jag tog bort den där partitionen som finns och gjorde helt enkelt en helt ny och fräsch installation.

Annars så ere bara o avinstallera drivrutiner, finns väl inte mycket till de där sunkiga graffet som sitter däri, sen är det bara o trycka ditt ATi kortet och installera ATi Display Driver, sen ATi Tool.

nää...jag fick inte med någon skiva 🙁 ...men det finns ett "skapa master cd" alternativ på datorn...fast jag vet inte om det är backup eller en installationsskiva man bränner fram

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1103374
December 21, 2006 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova att bara avinstallera drivrutiner, men jag kan rekommendera att formatera.

Jag bytte nyligen från ati till nvidia och har inte orkat/haft tid formatera än, men jag har lite problem med filmer.
Prestanda vet jag inte, har bara kört WoW o det funkar.
Men nu i mellandagarna blir det en fräsch installation.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1103415
December 21, 2006 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Drive Cleaner Pro är gratis och rekommenderas stark. Kör det efter du avinstallerat drivrutinerna från kontrollpanelen. Kör helst DCP i felsäkert läge.

http://downloads.guru3d.com/do.....hp?det=745

Har du ett nforce moderkort så avinstallera inte dessa, utan bara grafikdrivrutinerna.

Kör även någon register rensare, ex CCleaner (gratis).

http://www.ccleaner.com/

Får du problem så är (tyvärr) det bästa att formatera och ominstallera XP, som sagt. Det kan vara svårt att få det helt rensat.

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
1103468
December 21, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

helt fantastiskt att ni orkat och tagit er tid att hjälpa en färsking i nöd. Detta forum är en enorm tillgång för såna som jag. man tackar och bockar 😀

min order skickas imorgon så nästa vecka ska det trixas & meckas

MVH

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1103474
December 21, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

weedmate wrote: helt fantastiskt att ni orkat och tagit er tid att hjälpa en färsking i nöd. Detta forum är en enorm tillgång för såna som jag. man tackar och bockar 😀

min order skickas imorgon så nästa vecka ska det trixas & meckas

MVH

Ingen orsak. Vi har alla varit "färskingar" en gång, och att vara till hjälp för folk är ett av detta forums huvudsyften. 🙂
Ha det så kul med trixandet.

weedmate
Siktar mot toppen
Medlem
1104142
December 24, 2006 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag bytt grafikkort och aggregat. Och det fungerar 😮 .

Hade som sagt ett nvidia kort tidigare och trodde att det skulle bli enmassa strul. Men icke. Efter alla grymma tips så laddade jag ner bl.a driver cleaner och tog bort alla drivrutiner och allt.

Själva installationen gick nästintill smärtfritt också. Fick trixa lite med aggregatet då sladdarna tog emot dvd´n först. Grafikkortet trodde jag aldrig skulle få plats..vilken bjässe 😮 . Satte in det och det sitter lite på sniskan känns det som men det är intryckt till max så det trodde jag skulle vara en anledning att öppna burken och trixa ytterligare..men icke där heller. Och det är alltså min första gång jag byter aggregat och grafikkort.

Med andra ord: det funger tiptop och det är tack vare er..så ..TACKAR 😀

Nästa steg är väl att avancera framåt i överclockningsjungeln...där kommer jag nog dock gå lite försiktigare fram.

MVH//Fille

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 354
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL