Cache?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Cache?
Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 11, 2002 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

WD har ju börjat lansera "Special Edition" diskar med 8 mb cache. Gör detta ngn större skillnad, eller varför har inte andra börjat med samma grej ifall det är bra?

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
175270
June 11, 2002 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Den extremt stora chachen på SE diskarna från WD ger vid flera tillfällen en märkbar prestandaökning och som priserna ser ut för tillfället är de verkligen riktiga klipp om man ska köpa HD!
Varför ingen annan gjort någon liknande variant vet jag inte faktiskt. Skulle sagt pga kostnader men nu när de säljs för så bra priser vet jag inte.. smile

Recension på WD1200JB med 8Mb cache finns här.

[ Detta Inlägg ändrades av: Anton aka [NH]Woxxman den 2002-06-11 19:33 ]

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
175316
June 11, 2002 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte mest som så att:
1. Diskarna är knappt dyrare att tillverka än de med 2 mb cache
2. De extra 6 mb är inte till så stor nytta som folk, som inte har så stor koll på datorer, tror.
3. Folk köper hellre en WD med 8 mb cache än en lika stor med bara två.
4. Därför kan man se de extra 6 mb som ett rent reklamtrix, onödiga för prestandan...

Jag har inga belägg för det, men det var min första gissning då jag såg att det bara var ett företag som gör sådana

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
175317
June 11, 2002 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste precis recensionen...

Det verkar vara rikigt bra med de extra 6 mb. Konstigt då att de är såpass billiga och att ingen följer deras fotspår...

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
175487
June 12, 2002 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror mer på att folk inte kollar så noga på vad man beställer om man inte vet vad cache och rpm är...
Anlednigen till att just inte andra märken börjat med det är just för att dom inte säljer så bra... Många utav dom som har dator i sverige har ofta märkesdator och i dom finns det aldrig hårddiskar med tillexempel 8mb cache. Ofta när men köper märkesdator så står det bara storleken på hårddisken och då känns det juh onödnigt för dom som bygger datorer att sätta in feta 8mb cache hårddiskar, de blir ju bara onödigt dyrt! även om prisskilnaden på nätet inte är så stor så blir den rätt stor om man exempelvis bestället 5000st.
Jag har inga bevis för att det stämmer men det är många som delar min åsikt.
Jag tycker visserligen själv att det är synd att det inte är fler företag som har 8mb cache hårddiskar :'( För den jag har märker man klart att den är snabbare än en annan med 2mb.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
175490
June 12, 2002 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-11 22:11, Bleedin Radar wrote:

Det verkar vara rikigt bra med de extra 6 mb. Konstigt då att de är såpass billiga och att ingen följer deras fotspår...

Nä det verkar faktiskt lite konstigt. Jag trodde inte heller att ökningen tll 8MB cache skulle göra så mycket men det var en positiv överraskning. Jag tror att WD dock sålde rätt dåligt i början eftersom jag har för mig att priserna var rätt mycket högre. Men nu är det som sagt var vrakpriser i min mening. smile

zlaxzzor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 404
175537
June 12, 2002 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-12 16:09, Anton aka [NH]Woxxman wrote:

On 2002-06-11 22:11, Bleedin Radar wrote:

Nä det verkar faktiskt lite konstigt. Jag trodde inte heller att ökningen tll 8MB cache skulle göra så mycket men det var en positiv överraskning. Jag tror att WD dock sålde rätt dåligt i början eftersom jag har för mig att priserna var rätt mycket högre. Men nu är det som sagt var vrakpriser i min mening. smile

Har faktiskt 2 stycken precis sådana hårddiskar i RAID0, och de går som riktiga klockor... När det totalt rör sig om 240gb så tycker man att de går segt, men jag tycker ofta att de går snabbare (och framförallt tystare) än min Seagate Cheeatah SCSI disk på 15000 varv. Det är ett otroligt bra köp om ni funderar på sådana WD-diskar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL