March 17, 2002
Hallå !
Jag fick hem mitt rör från Svebry i Fredes, kopplade snabbt in det i min Rheobus för att kolla och det funkade kalas.
Ju mer jag vred på "pottarna" ju mer lös den (logiskt )
men när jag kapade dom "vita" sladdarna till CCFL röret och satte ihopa dem med en sockerbit, då vill den inte lysa ?????
Jävlet enerverande.
Den får ström (12V) men det e precis som om den inte fungerar när man har klippt av sladdarna och sen satt ihopa dom igen ??
Ngn som har haft liknande problem ?
Vet ifan vad jag ska göra.
Jag klippte av dom vita sladdarna pga att invertern (nätdelen man fick till) inte fick plats eftersom dom vita sladdarna är så j**la korta.
Men jkag förstår inget det är ju bara elöektroner som ska passare och det borde dom ju göra iallafall fast man har klippt av och skarvat ihopa sladdarna igen ???
Hoppas ngn kan hjälpa mig !
/Nippe
June 24, 2002
Hej !
Jag har 3st såna rör från Swebry i min burk
1st 30cm och 2 10cm.
Jag har förlängt dom med sockerbit o använde mig också av en billig tunn kabel.
Det jag däremot var noga med var att inte vända polerna... Jag tycker inte att ljusstyrkan har förändrats nåt alls som en här i forumet påstod..
Att kabeln sen är väldigt tunn den som sitter på själva lysröret löste jag med att vika tråden dubbelt, o sen lägga på lite lödtenn för o göra den mer hållbar i sockerbiten.
Lycka till !
January 13, 2001
Funkar alldeles utmärkt att förlänga kablarna, har gjort det med dom flesta jag har. Jag har dock inte växlat polaritet på dom så det kan ju ha betydelse i det hela.
lite filmer som visar hur dom lyser med hjälp av en Catode Trobber finns här
http://www.clarre.com/ctrobb.htm
1 Guest(s)