April 10, 2001
Jag funderar på att bygga ett chassi, har funderat på trä då jag anser det bli snyggast. Funderar dock på om någon gjort något liknande tidigare. Vad tror ni om träets egenskaper vid vibrationer mm.? vad tror ni om värmen? Finns det risk för att det kan bli för dammigt.
Hittade länken nedan, men den gav inte så mycket. Vad tror ni om balsa? både vibrationshämmande och lätt. Någon som har några tips eller hittat nån bra länk med bilder o beskrivning?
Tacksam för förslag.
Såg denna, men den verkar ha stannat upp.
https://www.nordichardware.com.....m=5&3
March 14, 2002
mm det e mitt inlägg
men det gör it så mycket för jag har den facktan jag vill ha...
balsa är nog inte spec bra pga det är för mjukt och du behöver bara nudda med nageln på det för att det ska bli ett märke..(inge bra)
satsa på något hårdare
--------------------------------------------
(Från forumet)
Jag bar bestämt mig för att lägga ett lager plywood ca 5 mm + ett skickt snyggare (ganska mörk)valnöt faner på det. sen ska jag göra en front+knapparna+cdfront mm med masiv valnöt.
snackade med min träslöjdslärare och jag skulle kunna köpa sakerna billigt av honom.
January 19, 2002
Skall du "isolera" lådan på insidan med metall? Det finns väl en anledning att lådorna är gjorda av metall, inte sant?
Tänker på störande siganler från miljön kring en dator... Men det kanske bara är nonsens...
Även jag skissar på en trälåda, men den jag vill göra kommer att bli mer som en möbel tror jag... Vi får se...
Lycka till!
April 10, 2001
Jag tror inte att det är helt nonsens.
Men att man använder plåt på insidar är nog för att det är bäst för att fästa moderkort instickskort med mera. skruvhål i trä kan ju vibrera sönder efter ett tag osv. sånt måste man ju hitta en lösning på. Jag planerar att använda ena sidan från ett gammalt case och fästa mobot i. som jag i sin tur fäster i en träskiva. Likadant med bakstycket för instickskorten. Jag jobbar på att få en snygg dator som går bra ihop med resten av möblemanget, men även en tyst låda. snygg är givetvis en smaksak. men jag skall i alla fall ge det ett försök. ritningarna är klara. nu är det bara att börja jobba med materialet.
2 Guest(s)