chassi till server?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
chassi till server?
mikewse
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 10, 2007 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej folks,

Jag ska bygga en server som ska dubblera både som mediacenter och fileserver och kommer att stå på dygnet runt i ett avsides utrymme. Jag kan antagligen dra en DVI-kabel direkt till TV:n.

Jag vill ha plats för sex diskar så att de blir kylda bra.
Maskinen behöver inte bli extremt tyst men det är ändå ett plus om den inte väsnas eller vibrerar så mycket, förutsättningarna för placering kan ju ändras...
Grafikkort tänker jag mig nåt i nivå med Nvidia 8600.

Vore intressant att höra alla tips för att få till detta på ett bra sätt:
- vilket chassi?
- nätagg för bra ljudnivå/kylning?
- hd-dämpning?
- luftström/kylning/fläktar?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1155570
September 10, 2007 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till forumet! 🙂

Titta på SilverStones större HTPC-chassin. De är mycket trevliga.

Det finns semipassiva agg som kanske kan vara av intresse. Annars är NesteQ, Be Quiet! och Silverstone kända för att vara tysta.

Noctuas fläktar är mycket tysta.

//Andreas

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1155586
September 10, 2007 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Chieftec mesh bigtower har plats för 9 diskar och med 3st 92mm fläktar alldeles intill diskarna. Behövs inte mycket luftflöde där, så 3 tysta fläktar gör sig bra.
Bigtowern har plats för ytterligare 2st 92mm fläktar på dörren, varav den nedre i rätt lagom grafikkortsnivå. Sedan 2st 120-fläktar på bakstammen, så man får ett rätt ordentligt flöde i lådan om så behövs.

mikewse
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1155611
September 11, 2007 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Många tack för svar!

@Delph1
Glömde nämna att det är tower-modell jag söker, och oavsett placering ska burken aldrig stå synlig så behöver inte vara "HTPC-snygg". Jag kikade igenom Silvertones sortiment och enda towern med sex dämpade HD-platser verkar vara TJ09 http://www.silverstonetek.com/.....8;area=usa. Kanske lite dyr, 2284:- enligt prisjakt.

@Moxica
Kikade på lådans spec http://www.chieftec.com/ca-01s.....-sl-b.html och om jag förstår rätt så har du själv en sådan? Har lådan vibrationsdämpning på HD-platserna? (ger de små plastlisterna den funktionen?)

Båda förslagen är fulltowers - finns det möjligtvis något miditower som också ger sex dämpade HD-platser?

Jag funderar också på det här med fläktar; ska man ha "så många inblås som möjligt" eller funkar det med ett inblås och ett utblås så som Niklas Brandin skrev i https://www.nordichardware.se/.....38;forum=5 ?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1155636
September 11, 2007 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Om det är towers som gäller får jag instämma med Moxica. Mesh är ett riktigt bra chassi på så vis. Ska du ha lite stil på det så kanske du ska titta på SilverStone, men om du ska gömma det så kör Chieftec 🙂

//Andreas

Moxica
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1156254
September 15, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ingen som helst vibrationsdämpning på 3.5"-platserna i chieftec-chassiet. Diskarna monteras via hårdplastskenor i som skjuts in i spår direkt i metallramen i chassiet och sedan hakar fast med en fjädrande flärp. Det går inte montera någon dämpare där. Trots det hör jag knappt diskarna och lider inte heller av några andra oljud från chassiet.

Är man orolig för oljud kanske man kan montera diskarna i lådor i 5.25" facken, nåt i den här stilen..
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=306518
och då få plats med totalt 6 diskar + en cd/dvd-enhet där. Med tanke på hur den där diskkuben ser ut skulle det eventuellt gå montera en vid fläktuttaget ovanför nätagget och få plats med ytterligare 4 diskar där. Inget jag testat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 144
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL