December 1, 2001
Hejsan, jag har tänkt handla 2st 80x80mm chassiefläktar till datorn eftersom den blir ganska varm (har inga fläktar i lådan). När jag spelat en stund brukar MSI Alert III visa 60 grader för coren och 50grader för lådan.
Jag kör Win98SE, och i Win2000 är tempen ca 5 grader lägre i samma program, förklaring? (kör dualboot)
Nu undrar jag vilka fläktar jag ska köpa, jag vill inte ha några som låter som jetmotorer, helst ska de inte låta mer från datorn än de befintliga fläktarna (nätagg, taisol, grafikkort).
Funderar på 19dB Papstfläktar från Datorbutiken. Märker man någon skillnad mot billigare 100kr-fläktar eller? Någon som har andra förslag??
Det finns plats för 2st 80mm fläktar i lådan, en fram och en bak. Jag ids inte börja borra och såga i lådan.
Tacksam för snabba svar.
October 30, 2001
Enermax 80x25 UC-8FAB
http://kylning.com/product_inf.....cts_id=201
Funkar bra, har 4 st totalt. Du kan du även ställa hur mycket det skall blåsa. Blåser från start 3 cfm mer än en 12 db papst.
July 25, 2001
Köp Zalman från Gtek. De mest prisvärda. Låter mer än Papst pga de blåser mer vilket är bra. Har tre st. hösr nästan ingenting.
October 30, 2001
Menar du?
http://www.gtek.net/produkt/fl.....zm80.shtml
Enligt värden på sidan blåser de inte så mycket mer om du inte vill att det skall yla som tusan. Skulle heller satsa på Papsten som blåser 19 db.
December 1, 2001
Angående tempen i Win 2000 och Bios har jag också märkt att de stämmer rätt bra.
Papstfläkten på Datorbutiken blåser 26,5 CFM tror jag det var, och låter 19 dB...
Den där Enermax-fläkten verkar intressant om specen nu stämmer, är den steglöst ställbar eller? Men den ser ju lite bögig ut, kom igen, guld och rosa!
Zalman blåser bara 20 CFM och utan adaptern låter den nog rätt så illa, men prisvärd är den ju.
December 1, 2001
Såg just på kylning.com att mitt nätagg har temperaturstyrd fläkt, det har jag aldrig märkt, den borde ju vara tystare just när man slår på burken.
Min kompis har en Aopenlåda med en nätagg-fläkkt som börjar låta förjvligt efter ett par min när tempen gått upp. Men när han satte in en 120mm papst fram och en 80mm papst bak går inte nätagg-fläkten upp i varv nå mer.
October 6, 2001
August 22, 2005
om du ahr två fläktar som blåser in, så ahr du den i nätagget för att blåsa ut, så får du in mer i lådan än du tar ut, även om du har FILTER på fläktarna som tar in.
vilket betyder övertryck, vilket betyder(övertryck) att inget DAMM sugs in genom alla glipor osv i chassit
December 1, 2001
Zalman är samma fläkt på mycom ock gtek, kolla tillverkarens nr. Skillnaden är att mycom tar bättre betalt för den.
Det bekräftar min teori att billigare fläktar och även andra billigare saker ofta har lite eller mycket kryddade specifikationer. Jag litar däremot på Papst siffror.
OBS Jag har inte gott om pengar även om det kan låta så.
Hmm filter är det nått att ha. Bromsar det luftflödet mycket?
[ Detta Inlägg ändrades av: jo_lu den 2001-12-01 22:24 ]
1 Guest(s)