December 10, 2007
Vad skall jag göra,detta är vad som står Cmos checksum Bad och sedan alternativen Press F1 to run setup och Press F2 to load default values and continue.Om jag väljer F1 vad skall jag ändra där?Väljer jag F2 så går han ju direkt in till xp och samma problem dyker upp efter ett par minuter,musen låser sig och om jag laddar något slutar det,och datorn låser sig helt!vad göra????
June 11, 2001
Om det inte hjälper att trycka F2 utan samma fel uppstår så är det säkert batteriet. Tryck F1 och kolla om datumet är rätt, där ser du direkt om det är batteriet eftersom det borde ge fel datum och tid.
Prova där att ladda default och att spara, om inte det hjälper ta med batteriet till en datorbutik eller Teknikmagasinet, Kell & Co, Clas Ohlsson eller liknande så fixar dom ett nytt. Det är viktigt att det är rätt typ av batteri du använder. Dessa butiker kan ofta även kolla hur bra batteriet mår.
Ett alternativ är att ta ur batteriet under några minuter och sedan sätta tillbaka det, det framtvingar en hådare återställning, men kräver dock att allt måste ställas in igen, detta kan vara ett alternativ att prova då det fel du fått kanske inte är tillräckligt mycket fel.
Självklart är det bara biosinställningar och inget som behöver fixas på hårddisken.
June 11, 2001
matssjoberg wrote: checksum bad betyder väll att biosen är korrupt?
Då hjälper det kanske inte att reseta bios.
Är det ett moderkort från MSI? :-/
Cmos är den del av bios som lagrar dina inställningar, om hela bios hade blivit korrupt hade det inte gått att göra något med datorn förutom att möjligen uppdatera hela bios.
December 10, 2007
Har kollat alternativen och tid är ok i Bios.Allting vi pratar om hårddiskar,moderkort,processor,minnen osv är helt nya.men efter att försökt defragmentera hårddisken fick jag meddelande att detta inte var möjligt pga. skada.Försök med Chkdsk eller scandisk är det besked jag får.Jag har nu gått in och försöker hitta skadade sektorer och laga dem.
1 Guest(s)