August 7, 2001
jag håller på å snickrar en colakylare å undrar om det är någon annan som har erfarenhet av det. hur mycket kräm behöver man för att kyla en cola? jag har en 120w peltier, men jag antar att man inte skall behöva dra på med alla 120 watten, för då händer det saker. jag undrar om det är någon som har exprimenterat med att direkt kyla en cola å kommit fram till den ultimata effekten på en peltier.
August 7, 2001
On 2001-08-13 00:13, SeriellMus wrote:
jag har lite erfaren het..(från sweclockers.com)
...ska du ha vatten kyld eller kylfläns??
den är kyld med en aluminium kylfläns som väger strax under kilot. jag har byggt den själv, den är av samma konstruktion som man brukar ha till luftkylda peltiers, en tunnel typ. sedan så har jag en sunon 120mm som flyttar 120cfm som drar luft igenom den. men jag har testat å den hemsnickrade kylfänsen funkar bra. den är ju trots allt byggd av 5 st andra effekttransistorflänsar, en aluminiumplåt å lite kylpasta 🙂
August 7, 2001
On 2001-08-13 12:51, RamZeus wrote:
Frågan är vad man skulle driva en sådan skapelse med...2*120W @ 12v = 20 A
2*120W @ 18v = 13,3 A
1*120W @ 12v = 10 A
1*120W @ 18v = 6,67 A
dessvärre så har jag bara en peltier, å jag har inget nätagg som levererar 18 v 😉 så jag har nog inte så mkt att välja på. men jag hoppas att det skall gå, annars får man väl snickra lite till på den!
August 7, 2001
sådärja! då vart d färdigsnickrat! funkar ju ganska bra, men än så länge vågar jag bara köra den i 12 volt för jag har inte koll på hur varm den varma sidan får bli, men det skall jag snart ta reda på. i 5 volt så kyler den colan ungefär lika snabbt som man dricker den, vilket är ganska bra, men då måste man förutse att man vill ha en cola just då, å d kanske inte är så lyckat, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! men snart så skall jag ha kollat upp hur mycket temp den tål å då skall d bli kall cola vill jag lova! 😉
December 27, 2000
August 7, 2001
jo, jag kan väl ta nån bild på den, när jag får tag i en såndäringa digital-it-bredbandskamera. för övrigt så skall jag nog övergå till att kyla peltiern med vatten i stället för luft. jag har vart uppe på vinden i dag å rotat fram nåra gamla akvariepumpar som flyttar 900l/h 15 liter i minuten, sedan så får man ta å snida till ett vattenblock, men det skall väl inte ta mer än någon timma. med vattenkylning blir den nog effektivare och tystare, för nu låter den så att man nästa överväger att dra på sig ett par hörselskydd 😉
August 7, 2001
On 2001-08-16 02:12, RamZeus wrote:
Jo men den är tuffare och snabbare 🙂Hmm föresten hur löste ni kylöverföringen? Satte ni en fläns på kylsidan då eller?
om du undrar hur jag gjorde med min, så tog jag ett aluminiumblock som jag svarvade ur så att det var typ ett par hundradelar mindre än vad en colaburk är, så att det verkligen är kontakt, sedan så isolerade jag sidorna med ett gammalt liggunderlag som jag klippte å limmade å sydde å hade mig, sedan så skruvade jag det i flänsen som sitter på varma sidan, mellan aluminiumblocket å flänsen så ligger även liet cellplast från liggunderlaget. å så ville det ju till att man drog åt det hela lite 😉 men nu skall jag bara slänga dit lite vattenkylning, sedan så blir colan kallare ännu snabbare!
3 Guest(s)