December 25, 2001
Hjälp!
Har precis installerat Red Hat Linux 7.2 på en gammal P1 200mhz, tänkte köra denna som en router med två datorer inkopplade via en hub, och comhem-uppkoppling in i routern. Nu är det tyvärr så att comhem har sitt märkliga loginsystem, vilket inte verkar funka i Linux, datorn hittar inte nätet alls. Nån som kan hjälpa mig med detta? Sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få mina 2 windows-datorer (en win2k, en win98) att hitta routern, men detta är nog inget större problem.
Jag är total Newbie vad gäller både Linux & nätverk, så jag har förhoppningsvis missat nåt bara...
Tacksam för all hjälp!
MVH,
Nefilim
October 25, 2001
Till och börja med måste du vara medveten om att du inte har en fast IP-adress, vilket innebär att routern måste konfas för att ta emot dynamisk adressering. Om Linux routingfunktion klarar detta låter jag vara osagt.
Annars är det bara att sätta upp routern som DHCP-server och sedan ansluter du dina interna burkar på detta segment. (Kör bara TCP/IP och alla kommer hitta varandra fin-fint om det är Windowsburkar, DHCP-servern sätter dem på samma subnät med rätt maskering). Det externa segmentet anslutar du till ditt kabelmodem. Sen är det bara att köra och vara glad.
2 Guest(s)