July 13, 2003
Hej!
Jag tänkte snabba upp min gamla budget Compaq Presario genom att byta ut dess aktuella Celeron 533MHz CPU mot en Pentium III 733 MHz.
Allt skulle gå väl tänkte jag, så jag fixade AS5 pasta och en ny PIII Socket 370 kylare för att vara på den säkra sidan.
Nu var det dags för operationen och jag satte in den nya CPU:n. Startade datorn och windows (98SE) laddade upp fint.
Kollade datorns egenskaper i prgrammet Everest och allt såg fint ut:
Pentium III CuMine - 733 MHz
FSB: 133 MHz
Ja, allt såg bra ut och temperaturen verkade ok.
Testandet:
Nu var det dags att köra igång lite program & spel, så jag började med Diablo II. Spelet startade, men datorn låste sig vid Blizzards introfilm.
Jahopp, ett nytt försök då tänkte jag och hardboota burken.
Startade Diablo II ytterligare en gång och samma sak hände.
Lite surt var det, men jag la DII åt sidan tillfälligt och reboota igen, men den här gången tänkte jag surfa lite, samt lyssna på musik. 1 min gick och eländet hängde sig. Något stod inte rätt till, så jag testade att ändra lite på minneskonfigurationen, men till ingen nytta.
Det kunde ju var ett värmerelaterat problem, men detta var ju knappast troligt. Bytte fläns och applicerade ny pasta ännu en gång. Olyckligtvis hände samma sak igen.
Jag bestämde mig då för att sätta in den ursprunliga Celeron CPU:n och kolla runt på nätet vad felet kunde vara.
Så vad tror ni?
Jag har inga nya idéer iallafall.
Datorn (Orginalskick):
Compaq Presario 5BW100
CPU: Celeron 533 MHz 0.25 micron 2V (Mendocino)
RAM: 128 MB PC100 (2x64MB)
MOB: Intel Whitney 810E - Socket 370
Moderkortet har inte stöd för PC133, fastän FSB:n ligger på 133 MHz.
Den nya CPU:n :
Pentium III 733 MHz 0.18 micron 1.65V (Coppermine)
//MrIbra
July 13, 2003
October 10, 2002
Det kan hända att moderkortet inte är byggt med en minnsdevider. Vilket gör att dn isf pressar upp PC100 minnen i 133MHz. Vilket nog kan leda till en viss instabilitet.
Prestandan i en PIII är sen mycket begränsad. Du har redan bra mycket mera prestanda i en Duron 700 MHz!!
September 4, 2001
warzo wrote: Prestandan i en PIII är sen mycket begränsad. Du har redan bra mycket mera prestanda i en Duron 700 MHz!!
???? Va
För det första så undrar jag varifrån du får Duron ifrån. Han hade ju en Intel Celeron 533. Sen så är PIII en väldigt bra processor. Precis som att Duron är budgetvarianten av Athlon så är hans celeron en bantad PIII.
Klart som korvspad att han gör en bra uppgadering. Dock så kan det vara som du säger med hastigheten på minnet.
Prova med att byta minnet mot 133 fsb. Finns säkert någon som du kan låna av för att testa.
1 Guest(s)