May 14, 2001
Kompisen ringde och hade problem med sin dator,inga problem fabror andy rycker ut å fixar.
Men icke detta compaq monster knäckte fabror andy till den grad att han en fullvuxen karl satt å hulka på tangentbordet.
Hur i h-e kan man få så många vanligtvis bra å stabila komponenter att fungera så dåligt?
Compaq har lyckats å pilla in sin mjukvara tamig f-n överallt.
Formatera å skit i compaqs mjukvara tänkte ja i h*****e man måste ha compaqs j**la drivers för å få ljud i ett vanligt sb 128.
Om man stänger allt i autostart så fungerarar skiten nästan halvdåligt.
June 3, 2001
Hehe.
Har råkat ut för nått liknande.
Här i karlskrona har vi ett företag som säljer datorsystem. Dess namn är JKS.
Skulle fixa en helt vanlig installation av windows 2000 på en av deras 350Mhz paket. Formaterade, installerade, sedan va d stopp. Windows kände inte igen grafik, ljud, nätverkskort. Öppnade dator´n för att se vilka tillverkarna till komponenterna va, men till min förvåning f-nns det INGEN märkning på NÅN hårdvara!
Inga klisterlappar, inga namn på kretskorten, inga FCC nummer, INGENTING!
Det enda jag kunde spåra var HDD och CPU!
Ok, nästa försök till lösning var att spåra modellen på nätet. Väl inne på JKS hemsida (som inte var helt lätt att hitta) f-nns det inte mycket till information eller support, mest bara drabbel om företaget och dess öppentider. Sökte igenom alla sidor på sidan, hittade till slut modellen (Proline -nånting-), Men knappt hälften av hårdvaruspecifikationen stämde.
Ringde till företaget dagen efter utan att komma nån vart. FY FÖR SÅNT SKIT!
Bättre att sätta ihop grejjerna själv, då vet man vart man ska hitta drivrutiner mmm.
June 3, 2001
Måste sticka in med en till..
En Celleron 566:a från Fujitsu/siemens köppt på City Stormarknad. I Höstas gav dom stackarna (ägarna) 14500:- för:
17" skitskärm, miditower, 36X cd, SB kompatibelt jludkort, 10GB hdd, 64Mb SDRAN P100, simpel mus, simpelt t-bord.
Det enda som va nått o ha va skrivaren, vilket jag inte kommer ihåg fabrikat på i skrivande stund. För en månad sedan ringde killen och ville att jag skulle klocka upp processorn lite. Väl på plats lyckades jag identifiera moderkortet. Det var tillverkat av Microstar (!), väl ine på deras sida hittade jag 0 i info om moderkortet (förutom dom fjuttiga data som följde med dator´n vid köpet). Det f-nns inte ens bios uppdatering till modellen eller nånting! nåja, upptäckte att det inte f-nns hälften av jumprar på moderkortet än vad som skule ha funnits. Försökte med allt, det f-nns 2 alternativ, antingen köra i original settings eller 8.5X100, INGET annat. Det suuuger fett!
Sen ska vi inte tala om bioset som är på moderkortet, du kan i stort sett bara ställa tiden, stänga av portar och installera hårddiskar! AKTA ER FÖR DESSADATORER!
1 Guest(s)